5. Det bästa snackset är ju som vi alla vet…

Är man i Sverige så är det antingen smågodis eller Estrellas Sourcream&Onion chips. OLWs chips är inte alls samma sak. Men nu är jag ju sällan i Sverige så det får bli det israeliska valet – dadlar! Medjoul-dadlar.

File:Medjool-Date.jpghttps://i1.wp.com/upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/Dates_on_date_palm.jpg/411px-Dates_on_date_palm.jpg

Jag vet inte ens om jag hade ätit en hel dadel innan jag flyttade till Israel, bara Risentas Dadelströ som man köpte på hälsokosten och som mamma hade på filen när jag var liten. Nu kan jag lätt sätta i mig 10 st om dagen och jag vet skillnaden på olika dadelsorter.

Medjoul är kungen – mjuka, saftiga och dyrast. Halawi är lite mindre. Ameri ser inte lika goda ut…

4 thoughts on “5. Det bästa snackset är ju som vi alla vet…

  1. Kul att du börjat blogga igen!
    Jag har arbetat med allt som har med odling av daddlar att göra och upptäckte då (på kibbutzen) att de daddlar som säljs i Sverige kring jul inte alls är så goda som de som finns i Israel. Och daddelsirap, silan, är ju gudomligt på vissa efterrätter!

    1. Mamma tar med sig dadlar hem till sina vänninor varenda gång hon är här så jag misstänker att det är någonting alldeles särskilt med dem. Det är väl oftast så iofs, de smakar bättre när man äter dem närproducerade, självmognade och färska.

Kommentera

