Sista kvällen

Ikväll är jag ensam hemma med barnen. Precis som jag varit nästan varje vardagkväll de senaste 4 månaderna.

Maken är på jobbet. Precis som han varit nästan varje vardagkväll de senaste 4 månaderna.

Varje kväll efter att barnen har somnat går han till jobbet för att förbereda nästa dags experiment. 2-3 timmar för att han ska hinna ta barnen till dagis på morgnarna när jag springer till tåget till jobbet. För att han ska hinna hämta barnen i tid de dagar han hämtar och för att han ska hinna träna och fortfarande hinna hem till middagen de andra dagarna. Så att jag inte ska behöva dra hela lasset på hemmafronten. Så att barnen ska ha en närvarande pappa.

Men ikväll är sista kvällen – imorgon är det dags för det sista experimentet under hans Ph.D. Kvar är nu analyser av all data och skrivande av artiklar och en massa annat jobb men förberedelserna till det är redan gjorda. Kvällsjobb kommer att kunna skötas hemifrån. Jag kan gå ut på kvällspromenad istället för att pussla in en joggingtur mellan barnens hämtningar och lämningar på eftermiddagsaktiviteter. Och maken kan få sova mer än 5-6 timmar per natt. Det har varit 4 ganska slitiga månader men vi grejade det. Imorgon är det jag som köper champagne, vi förtjänar det!

Image

4 thoughts on “Sista kvällen

Kommentera

