Den stora språkförbistringen

Det här med att jag inte pratar hebreiska med mina barn när vi är ute bland folk har ju gett upphov till en hel del intressanta beteenden. Folk har pratat engelska med mina barn (som inte förstår engelska). Man pratar engelska med mig. Eller kanske ryska. Man berömmer mina barn för att de förstår två språk, det är ju helt otroligt – trots att i stort sett varannan unge här pratar både hebreiska och ryska, men det verkar inte räknas. Häromveckan frågade någon i snabbköpet mig på engelska, med tydlig israelisk accent,  hur mycket blommorna kostade – jag stod, med en blombukett i handen, och pratade med en granne, på hebreiska. Men min favorit är nog ändå slaktaren som på mycket tydlig engelska förklarade precis hur jag skulle tillaga min lammstek. Till slut föll han på ordet för aluminiumfolie så jag översatte det snällt från hebreiska till engelska så att han kunde fortsätta sin förklaring. På engelska. Trots att vi vid det här laget är välbekanta, jag tror att han till och med kan namnet på mina barn, så faller han då och då in på det engelska spåret igen.

Men det är tydligen svårt. I torsdags när maken och dottern var på Svenska ambassaden så trillade personalen in på engelska varje gång maken hade sagt något till dottern på hebreiska. Trots att det var instruktioner på svenska som han upprepade på hebreiska för henne. Trots att personalen pratade perfekt hebreiska. Det går helt enkelt inte att få ihop alla språk.

4 thoughts on “Den stora språkförbistringen

    1. Ska absolut försöka knåpa ihop ett inlägg om tvåspråkighet. Klart spännande område. Ja, han kan tillräckligt för att jag ska kunna prata svenska med barnen och vid matbordet. Han brukar själv säga att han lär sig i takt med barnen men han kan lite mer än så. Fast barnens uttal är bättre.

Kommentera

