Regn och raketer

Regnet öser ned och har gjort det i några dagar. Åska och blixtar nätterna igenom. Jag har inget emot regn men jag hoppas iaf att det är över innan söndag då min mamma kommer på besök. Jag misstänker att hon hellre ser sol och 25 grader än spöregn. Å andra sidan kanske det lugnar ned de oroligheter som blossat upp längs Gazas gräns nyligen.

Ibland blir man så trött på hela den här sörjan. Den här gången är det följande saker som hänt (enligt israeliska vänstertidningen Haaretz och engelskaspråkiga Al-Jazeera): IDF skjuter och dödar 3 Islamska Jihad-personer medan de är i färd att avfyra en raket mot Israel. Islamska Jihad i Gaza blir sura och skjuter runt 70 raketer mot södra Israel. Israel surnar också till och bombar 29 mål i Gaza… Fortsättning lär följa.

Det är ju ganska väntat att något i den här stilen händer just nu – pågående fredsförhandlingar och besök av utländska politiker (den här gången David Cameron) brukar föranleda upptrappning. För någon månad sa min man ”det verkar som att de gör framsteg i fredsförhandlingarna, vi får hålla oss undan att åka buss ett tag framöver”. Det finns anledning till att israeler inte är särskilt förhoppningsfulla varje gång en ny runda av fredsförhandlingar börjar – visst, det finns en mikroskopisk chans att det blir bättre men för det mesta slutar det på samma sätt varje gång.

Förhoppningsvis lugnar det ner sig underr helgen. Misstänker att det inte har rapporterats på svensk media i någon större omfattning så jag får väl berätta för mamma vad som pågår och förklara vad man gör om sirenerna som vavrnar för raketer sätter igång. Men dit tror jag inte att det kommer att nå den här gången.

 

2 thoughts on “Regn och raketer

  1. Jag har ocksâ förstâtt att fredsförhandlingar brukar trigga ännu mer bombningar. Jag förstâr inte hur ni gör för att leva i en sân terror varje dag. Courage à vous. Sedan hoppas jag att vädret blir bättre men jag tror nog att din mamma struntar i det. Hon kommer nog mest för att krama barnbarnen.

    1. Alltså, jag lever ju verkligen inte i terrorn, under de 5 år jag bott i Rehovot har larmet bara varit på riktigt en gång. I de södra delarna är det ju en helt annan sak och jag förstår inte hur de klarar det. Senaste gången det var en större uppblossning så såg och hörde jag iofs raketerna och det var tillräckligt för att ständigt gå omkring med en klump i magen. Hur som helst, regnet ska tydligen sluta i morgon och barnbarnen är redo för att kramas!

Kommentera

