Dagispersonalens tankar om vikt

När jag ändå är i gång med kommentarer om mitt utseende så måste jag berätta om ytterligare en kommentar jag fick idag. Barnen har en lätt skräckinjagande fritidsfröken. Hon är en (säkert) 1.90 lång, storväxt och bullrig kvinna runt 60. Barnen gillar henne skarpt medan alla föräldrar är lite rädda för henne. När jag kom in idag tittade hon på mig och sa ”Hur mår du? Varför har du gått ned i vikt?”. Jag stakade mig fram till ett ”Jag mår bra. Jag har inte gått ned i vikt” och kände mig nästa tvungen att förklara att jag inte alls går på någon diet, att jag inte har någon obotlig sjukdom och att jag tvärtom, är sådär svullen och plufsig som man kan vara vid vissa tidpunkter i månaden. Jag funderar fortfarande på om jag ska ta det som en komplimang för att jag såg slank och fräsch ut eller oroa mig för att jag ser sjuklig och sliten ut.

Kanske är det något med dagispersonal. På barnens tidigare dagis var det en fröken som säkert en gång i veckan frågade mig om jag hade gått ned i vikt. Hade det stämt hade jag nog vägt ca 12 kilo när Eitan slutade där. En gång berättade hon för en annan i personalen, efter att återigen frågat mig om jag hade gått ned i vikt, att ”när hon träffade mig första gången var jag faktiskt tjock”. Den andra personen skruvade obekvämt på sig medan jag snabbt räknade ut att jag nog var gravid i sjunde månaden första gången hon såg mig och därför accepterade hennes observation utan invändningar.

2 thoughts on “Dagispersonalens tankar om vikt

  1. Bara i Israel! Ingen annanstans finns det så många människor som öppet kommenterar utseendet. När jag träffade S var jag ganska chockad över de kommentarer hans familj slängde ur sig, som t.ex. varför det inte gjorts något åt att jag går inåt med fötterna. S fick bära benställning när han var liten… Det kan också gå fel åt andra hållet, när söta flickor ständigt får höra hur söta de är…

    1. Ja fy, jag är så less på att höra hur söt jag är.. 😀 Skämt åsido, folk drar sig intie för att kommentera det mesta här. Värst är nog ändå att ha bebisar, de är antingen för varma/kalla/smala/tjocka/whatever…

Kommentera

