Barnkalas

Sitter på stationen och väntar på nästa tåg, missade det tåg jag vanligtvis brukar ta med 30 sekunder. Finns inget mer störande än att se tåget stå inne på perrongen när jag kommer i minibussen till stationen, och veta att det inte finns en chans att hinna..

I lördags var vi på barnkalas för en av Eitans dagiskompisar. Började fundera på hur barnkalas ser ut i Sverige (eller andra länder för den delen) nuförtiden. Jag vet ju egentligen bara hur det var när jag var barn för en sisådär tjugo trettio år sedan.

Det här kalaset kändes hur som helst som ett ganska vanligt israeliskt barnkalas, kanske lite mindre hysteriskt eftersom vi var utomhus. Kalaset hölls i en park mellan 10.30 och 12.30. Alla barn i dagisgruppen och några till från fritids var inbjudna, föräldrarna var så klart kvar (lite svårt att hålla reda på 30 barn i en allmän park annars) och lite äldre släktingar var också med.

IMG_0446

Kalaset började med en inhyrd dockteater och barnen satt som klistrade. Efter dockteatern kom en pizzakille och levererade ca 8 familjepizzor så att både barn och vuxna fick äta. När vi hade ätit pizza blev det tårta och därefter kunde man pyssla lite (bilder att färglägga, lim, glitter och lite annat smått och gått tillhandahölls), spela fotboll eller leka i lekparken bredvid. Klockan 12.30 var det slut och alla barn fick varsin påse med godis och lite överraskningar i (olika påsar för pojkar och flickor så klart, pojkar vill väl inte ha ett plastpärlhalsband så klart!). Under hela tiden fanns det uppdukat dryck, snacks och godis – och så klart pitabröd och hummus!

IMG_0440

IMG_0447

Så, nu får ni berätta hur det går till i Sverige eller var ni nu bor. Kan man beställa pizza till ett barnkalas? Skiljer man på pojkpresentpåsarna och flickpresentpåsarna? Hur mycket lägger man ut på presenterna? Här är det en oskriven regel att inte betala mer än 50 shekel (~100 kr) – gäller iaf i spannet 3-6 år. Jag ska lägga upp lite bilder också men tyvärr funkar inte kabeln som jag har med mig nu så det får bli lite senare.

8 thoughts on “Barnkalas

  1. Vet inte hur det funar här i Gallia Cisalpina (aka Schweiz) men kul att få en inblick i israeliskt vardagsliv, tack för inlägget!

  2. Jag undrar också hur det är i Sverige numera. I Spanien är jag inte heller så insatt. Men det är rätt många som hyr in sig på stora lekland och anläggningar. Verkar dyrt. Hoppas att det inte är det vanligaste sättet att fira barnkalas på…
    ”Ditt” barnkalas låter skoj!

    1. Det är väldigt vanligt här också, speciellt under vinterhalvåret. Brukar vara högljutt, hysteriskt och lite födelsedagsfabrikskänsla. Bäst är när det finns något tema och aktivitet – barnen har t ex varit på ett ställe där man tillverkar honung och fått lära sig om blommor och bin (bokstavligt!) och på ”vetenskapsparken” där de bl a fick göra glass med kolsyreis.

  3. Mina barn hade kalas hemma på dagistid – det var väldigt praktiskt för personalen var med och ungarna skötte sig exemplariskt. Båda mina barn är sommarbarn så fikat hade vi ute på gården, regnade det fanns ett partytält att tillgå. Vi brukade bara bjuda på fika men en del föräldrar bjöd på hemlagad mat eller hämtade hamburgare (då var det heldagskalas). Godispåse fick de ta med hem, ingen skillnad kille/tjej (mycket viktigt i Sverige!). Presenterna fick då kosta högst 50 kr men i Edens grupp kom vi föräldrar överens om att turas om att köpa en present för ca 250 kr så att det blev något vettigare och inte en massa småprylar. Då blev det en present per år att köpa så billigare blev det också. Det var dock på vårt dagis (privat) och inget vanligt förekommande, man var ju tvungen att ta ledigt minst några timmar från jobbet också om man inte råkade vara föräldraledig. Numera verkar föresten socker vara helt bannlyst på dagistid. Hemmakalas verkar annars vara på utdöende – kalasen äger numera ofta rum på lekland, i badhus, i äventyrshus (typ ”fångarna på fortet”), i bowlinghallar eller på museer (i Stockholm iaf). På mitt jobb har vi fyra kalas varje helg med riddar- och prinsesstema (oavsett kön men ni förstår ju hur det oftast blir…) – ganska dyra men uppskattade. Eden är nu 10,5 år och blir fortfarande bjuden på kalas men har själv inte längre stora kalas (sista var i ettan tror jag, då slog vi ihop det med kompisen och grannen som är halvmexikanska och vi var ute på gården. Flickorna hade en varsin pinata som kompisens mamma tillverkade – en med sex uddar åt Eden (Davidsstjärnan)och en med sju åt kompisen som är katolik (de sju dödssynderna) fyllda med godispåsar som alla fick turas om att slå på), Itay har inte haft något sedan dagis men så fyller han på midsommar…

    1. Ja, jag kan tänka mig att ni har fullt ös med kalas på ditt jobb. Jag kan förstå att man väljer att ha kalas på ett ställe som ordnar allt runtomkring, det tar en massa tid och ork att fixa och ibland kan det vara skönt att köpa sig ”ledig”. Men det finns ju bättre och sämre ställen för det.

      Lät som en bra idé med presenterna, vet inte hur mycket pengar vi har lagt ut på presenter hittills. Funderar på att ha ett stort kalas för Ella och bara samla in presenterna och regifta dem till senare kalas ! 🙂

  4. Jag har kalasen framför mig eftersom mina barn är så små än och jag gillar verkligen det du beskriver. Fint att vara ute, fint att vara i en park, fint med hummus, fint med dockteater. Fint med allt helt enkelt.
    Plus: älskar också dom här vardagsinblickarna av ert liv ❤

    1. Konstigt, svarade med en kommentar för flera dagar sedan men såg nu av en händelse att den inte verkae ha publicerats. 😦 Ville bara säga tack för din kommentar, blev jätteglad! Och ang barnkalas så tror jag att det enkla är det bästa – det blir ofta en uppvisning för föräldrarna än ett kalas för barnen. Vi vuxna glömmer bort oss så ofta och fokuserar på oviktiga saker.

Kommentera

