Allergier och idiotiska föräldrar

Jag såg en bild på en mjölk- och glutenfri tårtaKatarinas blogg och tänkte ”den måste jag ha receptet till”. Ella har nämligen en flicka i sin dagisgrupp som är mjölkallergiker – inte få-ont-i-magen-laktosintolerant utan en-droppe-mjölk-åka-till-sjukhus-allergisk – och jag har funderat lite på vad man kan göra till Ellas framtida födelsedagskalas för att hon också ska kunna äta tårta.

Den här flickan gör att det är förbjudet att ta in all form av mat till dagis. Inga födelsedagstårtor där inte. Challan, som man har till shabbatceremonin som de gör på dagis på fredagar, kan bara köpas från ett särskilt bageri och den måste vara förpackad i plastpåse. Det innebär också att Ellas grupp har en extra fröken som ska se till att dessa regler efterlevs och att inget händer med flickan och det är ju alldeles fantastiskt även för de andra barnen.

Det som jag finner helt otroligt i den här situationen är att det finns föräldrar på dagis som tycker att det här är ett jätteproblem. För dem. För deras barn. Deras stackars barn får inte fira sin födelsedag med tårta på dagis!! Buhuu! Föräldrar som inte bjuder in flickan till födelsedagskalas för att de inte vill göra det minsta lilla avkall på mjölk. Flickans föräldrar har inga problem att komma till ett kalas och ta med sig något till sin dotter och hålla koll på att hon inte får i sig något med mjölk i. Men istället väljer en del föräldrar att inte bjuda henne alls. Jag kan bara inte förstå hur man kan vara så jävla inskränkt och självisk. Den här flickan svävar i livsfara om hon får i sig mjölk, hennes föräldrar oroar sig antagligen tiofalt jämfört med oss vanliga föräldrar och det finns människor som tycker att man bäst hanterar det genom att inte bjuda flickan alls.

Jag funderar på att skriva i inbjudan till Ellas framtida kalas att kalaset kommer att vara mjölkfritt och de som inte är ok med det kan stanna hemma. Jag hoppas att det finns en säskild plats i helvetet för föräldrar som inte hjälper varandra.

12 thoughts on “Allergier och idiotiska föräldrar

  1. Folk är tokiga.
    Jag ska tjata på syrran om receptet!
    Annars är maräng en typiskt bra grej som fungerar för både glutenintoleranta, laktosintoleranta och mjölkallergiker. Gör en ‘sätt ihop din egen marängswiss’ med soja- eller havreglass, maränger och massor av olika sorters frukter. Sedan ska det gå att göra mjölkfri chokladsås också, men är osäker på hur, tänker soja- eller havremjölk, kakao och socker, kanske lite sirap?

    1. Jag skulle ju naturligtvis kunna googla mjölkfria recept men om det finns någon som intygar att det är gott så smäller det ju högre än random recept! Marängswiss tycker jag låter himla trevligt men jag misstänker att min dotter vill ha en ”riktig” tårta.

  2. PS Om du tänker köpa maränger; kolla så att de är mjölkfria och lockas inte att ta såna med choklad i även om de ser supersmarriga ut. 🙂

  3. herregud!! ja fölk alltså!
    vi har en kille i kompiskretsen som inte kan käka mjölk (inte lika allvarligt som Ellas kompis) och jag brukar baka en pinocciotårta gjord på laktosfri mjölk, margarin och grädde till Lillbusens kalas.. Det funkar. Nu är ju Sverige ett mjölkälskande land så utbytet av laktosfritt är ju jättebra här och skulle inte det svenska utbytet räcka till har ju de finska alternativen också! Vet inte hur ni har det i Israel?
    På plussidan så får man ju så himla möchet margarin över att man nästan MÅSTE baka en kladdkaka eller två.

    1. Här finns ju den fördelen att folk som käkar kosher inte blandar mjölkprodukter och kött så det finns rätt mycket alternativ som är parve (=mjölkfritt), tydligt märkt dessutom. Pinocchiotårta måste jag googla, det har jag ingen aning om vad det är. och ja, det finns ju inte mycket annat att göra med margarin än kladdkaka, det vet man ju! 🙂

  4. Ja herregud, vad ska jag säga bättre än vad du redan har skrivit ”skakar pâ huvudet” Ska kolla om jag kan hitta trevliga recept.

  5. Det du skriver får mig av någon anledning att också tänka på folk som absolut vill fortsätta att säga negerbollar istället för chokladbollar, ”för det har de alltid gjort”, och liknande saker och inte alls kan förstå att det är kränkande. De vill alltid att den s.k. majoriteten ska ha övertaget. Det finns folk till allt!

    Apropå mjölkfri chokladsås så är det väldigt lätt och gott att göra och passar utmärkt till mjölkfri glass!

Kommentera

