Passover seder

Jag lovade att skriva lite om vår Passover seder och först måste jag lägga in en liten disclaimer för att bilderna inte är de bästa. Jag hade bara med mig telefonen och den är ju inte särskilt bra när det gäller att ta bilder inomhus där ljuset inte är det bästa. Suddigheten kanske har lite med de 4 glasen vin också (även fast det bara blev två glas i sanningens namn). Dessutom så har det ju tagit mig evigheter att lägga upp den så det är ju redan lite inaktuellt. Men, bättre sent än aldrig va?

IMG_0551
Man är ju van förälder, hade med pysselböcker för att fördriva tiden under allt läsande

Sedern inleds med läsning ur Ha’haggadah vilket är historien om judarnas uttåg ur Egypten. Mitt på vårt bord stod ett fat med följande symboliska smaker:
maror=bittert – riven pepparrot
chazeret – också bittert, ofta romansallad men i vårt fall var det koriander eftersom det var vad som fanns hemma
charoset – söt, brun blandning av nötter, rivet äpple, dadlar..
kokt kycklingben/vinge
ägg – kokt ägg som doppas i saltvatten innan man äter det

IMG_0549
Den traditionella Pesach-tallriken
IMG_0558
Här doppas ägg i saltvatten innan det äts.
IMG_0556
En droppe vin för varje farsot som drabbade Egypten

Dessutom finns matza, det enda bröd som man fåt äta under pesach och som ser ut som svenskt tunnbröd ungefär.

Barnen sjunger en sång som i stort frågar vad som skiljer denna kväll mot alla andra kvällar och sedan går sedern ut på att förklara historien. Ingen i släkten är religiös, ingen följer kosherregler i vanliga fall men på sedern är allt ”kosher för pesach”, dock inte ”kosher” – det finns alltså inget bröd, öl och annat chametz men att blanda kött- och mejeriprodukter eller att servera en krabbsallad är comme il faut hos oss.

Andra måsten på pesachbordet är gefiltefish, kycklingbuljong med kneidalach (matzo balls på engelska, små bullar gjorda av matza-bröd), leverpastej (har absolut inget att göra med pesach men efter att jag hade gjort det till jul en gång så finns det alltid leverpastej på våra högtider!). Gefiltefish är den stora prestigerätten och i år var det min svägerskas svärmor som tillagade den. till min svärmors stora förtret. Min svärmor fick istället göra kneidalach. Tydligen är svägerskans svärmors gefiltefish jättegod (för människor som kan ta de orden i sin mun vad gäller gefiltefish) men jag hörde att min svärmor sa till min dotter att den inte var särskilt god, och visade därmed svartsjukans fula tryne.. Kvällen avslutas framåt midnatt med presentutdelning.

IMG_0553
Den (hos oss) traditionella leverpastejen, denna variant med pistaschnötter
IMG_0561
Gefiltefish… Och krabbsallad!
IMG_0563
Många goda sallader hade vi satsat på den här gången.
IMG_0565
Kycklingbuljong med kneidalach
4 thoughts on “Passover seder

  1. Nej det var abslolut inte förgäves, som alltid är det jättekul att läsa om livet i Israel!
    Fråga: vad kan man jämföra gefillte fish med? Fiskbullar?

    1. Ja, det kan man nog. Fast utan den goda såsen. Och så är de lite hårdare i konsistensen. Tänk dig lite hårda, torra fiskbullar utan sås och utan smak helt enkel! Mums! 😉

Kommentera

