Eitans födelsedagskalas

När vi ändå är inne på sena uppdateringar så tänkte jag att det var dags att skriva om Eitans födelsedagskalas. Som vanligt var vi ute i sista sekund och bjöd in alla hans dagiskompisar, ca 30 kids, mindre än en vecka innan kalaset. Vi bad föräldrarna att OSA så att vi skulle veta hur många barn skulle komma, sista svaret kom kl 8 på morgonen, kalaset började 10.30… Jaja, jag hade iaf räknat med att det skulle komma åtminstone 5 barn mer än vad vi visste.

Kalaset hölls i en liten park bakom vårt hus, mellan 10.30 och 12.30 på en lördag. Yarden planerade aktiviteter och jag mat. Yarden beslutade sig för att det skulle finnas olika ”aktivitetsstationer” för barnen. Jag tyckte att vi borde ha någon aktivitet för alla tillsammans, kanske någon form av tävling mellan två grupper. Ja, jag glömde bort mig, jag försökte med något som föräldrarna skulle tycka var fint och organiserat – som tur var vägrade Y och hävdade att kalaset ändå var för ett gäng 4-åringar. Och han hade så rätt, aktiviteterna var en total succé och både barn och föräldrar var nöjda. Det fanns en plats med fotbollar, en med bowling, en pysselplats, ett bord fyllt med hemgjord playdough och ett ställe där tanken var att barnen skulle leta efter överraskningar (små leksaksdjur) i sand med en bindel för ögonen men det blev istället ett ställe där de lekte bondgård. Dessutom fixade barnen själva en trädklättringsstation. Vid ett tillfälle sa en pappa till mig att man borde ta dit människor som ägnar sig åt genusforskning så att de kunde se att barn egentligen bara är barn, alla stationer hade en jämn fördelning av pojkar och flickor.

IMG_0684
Pysselhörnan
IMG_3306
Att dega var nog den mest uppskattade sysselsättningen
IMG_3309
Striiiike!

Matmässigt dukade vi först upp med bourekas, bröd, grönsaks- och fruktfat och först efter en timme tog vi fram sötsaker. Min dinosaurietårta var en succé, Eitan var superstolt och de flesta barn var fascinerade. Min svägerska hade bakat cupcakes och så fanns det lite köpta kakor.

Uppdukat

Vi hade fantastiskt tur med vädret, det var molnigt på morgonen men samtidigt som kalaset startade så sprack det upp och vi hade sol och behaglig temperatur. Eitan fick massor av presenter, så många att han faktiskt inte ens har öppnat hälften ännu. Vi tänkte att vi pytsar ut dem lite då och då så att han hinner njuta lite mer av dem.

IMG_0731
Klätterapan in action
IMG_3418
Sån här fin tunga får man av att äta grön sugar paste. Det är säkert jättenyttigt.
IMG_0764
Till och med när alla gäster hade gått hem fortsatte Eitan att leka med degen
Kommentera

