Värmebölja, sirener och grillning

Egentligen skriver jag det här inlägget bara för att få lägga in den här bilden:

IMG_0940[1]

Ja, det stämmer. 38 grader. Ganska nära min syn på helvetet. Även om det här är en tillfällig värmebölja så tror jag att jag kan konstatera att det är dags att byta ut täcket mot ett tunnare, att det är slut på säsongen för grå t-shirts och att det är hög tid att rengöra filtren i luftkonditioneringen.

Ikväll är det sirendags igen. Den här gången är det Memorial day, då man hedrar de som dött i krig och i terrorattacker i Israel. Ikväll kl 20 och imorgon kl 11 ljuder sirenen. Imorgon kväll övergår sedan den dystra och sorgliga Minnesdagen till Independence day – i år firar Israel 66 år sedan grundandet. Dysterhet vänds till partyhumör och hela Israel ägnar sig åt nationalsporten grillning.

För åtta år sedan, mitt i natten på Memorial day anlände jag till Israel. Jag minns hur hela Tel Avivs kommunkontor var täckt av en stor ljusflagga som jag såg när jag flög in för landning. På morgonen stack min käre man till jobbet utan att ha nämnt att det var Minnesdagen och när jag i godan ro och inspekterar balkongen i mitt nya hem drar sirenen igång. Folk på gatan stannade och stod blickstilla med sänkta huvuden. Jag bestämde mig blixtsnabbt för att ta seden dit jag kommit och stod lika stilla jag tills minuten var över och folk började gå igen. Några minuter senare ringde min dåvarande officer, och inte så mycket gentleman, för att berätta vad det var som jag precis hade varit med om. Kulturchock deluxe.

4 thoughts on “Värmebölja, sirener och grillning

    1. Long story short, träffade min man när vi båda reste runt i Asien. Insåg att det var mer än en semesterfling. Han hade ett kontrakt på ytterligare ett år i armén så han kunde inte flytta så jag lämnade Sverige och resten är historia!

  1. Ni kunde kanske skaffa hus i bergen eller bo växelvis Sverige/Israel/USA. Drömma kan man ju fâ göra

    1. Ja, drömma kan man… Fast idag öser regnet ned. Ungefär lika konstigt med regn i Israel i maj som med snö i Sverige vid samma tid. Jag gillar våren och hösten (och även den årliga vinterdagen) men sommaren här är inte rolig. Men jag håller tummarna för att det är den sista sommaren med det här vädret på ett tag!

Kommentera

