Pitanga

Picknicksäsongen har ju startat och för oss innebär det att en oproportioneligt stor andel av våra lördagsmiddagar intas på någon av Weizmann institutets gräsmattor. Häromveckan befann vi oss på gräsmattan utanför en av biologibyggnaderna när vi insåg att pitangaträdets frukter var mogna. Efter en hel del efterforskning har jag lyckats lokalisera det svenska namnet, körsbärsmyrten lär frukten heta. Jag kan inte påstå att jag är särskilt förtjust i den här frukten som jag tycker smakar lite som sura körsbär men maken älskar den. Och trädet var fantastiskt ur ren klättringssynpunkt så barnen plockade snabbt ihop en halvliter frukt. Maken har stora planer för denna halvliter – det ska tydligen bli pitangalikör av den. Jag är väldigt skeptisk eftersom jag misstänker att han redan har glömt bort den men den som lever får se.

Image

IMG_0931 Image

3 thoughts on “Pitanga

Kommentera

