Lag ba’Omer (eller, vi firar israelisk Valborg)

Igår kväll inföll den judiska högtiden Lag Ba’Omer, 33:de dagen av räknandet av Omer (ja, det låter helt sjukt när man översätter det) som är perioden mellan Pesach och Shavout. Jag har lagt in lite länkar i texten för de som är intresserade av bakgrund och historik men för oss som inte är ortodoxa judar så betyder det i stort sett att man tänder brasor! Varför ifrågasätts ungefär lika mycket som vad tomten egentligen har att göra med Jesus.

Vi inledde firandet redan i torsdags då det firades med dagis. Alla hade i uppgift att ta med sig något, utöver den kokade potatisen i folie som traditionsenligt grillas i elden och sedan slängs bort eftersom alla barn är fulla med grillade marshmallows och potatis är det sista de är intresserade av. Det hoppades säck, lektes hela havet stormar och så var det dragkamp mellan barn och föräldrar – guess what, barnen vann… Och just det, det bakades pitabröd också. Jag tror nästan att det är förbjudet att ha barnaktiviteter här utan att baka pitabröd.

IMG_1132 IMG_1134 IMG_1136 IMG_1139 IMG_1140 IMG_1145

4 thoughts on “Lag ba’Omer (eller, vi firar israelisk Valborg)

    1. Oj, vad kul! Det receptet har jag alldeles glömt bort. Tyvärr har jag inget bra recept på pitabröd, ska kolla med min mamma – hon fick en superfin kokbok med israeliska recept av oss, där finns det säkert något bra recept. Ska fundera på det där med andra recept också, det har jag ingen kategori för än!

Kommentera

