Medelhavsmaten

Nu när sommaren börjar närma sig med stormsteg (ja, jag menar för er svenskar, själv sitter jag med balkongdörren vidöppen iklädd shorts och linne och svettas, kl elva på kvällen…) så brukas ju alltid medelhavsköket lyftas fram i kvällstidningarnas matbilagor. Det är olivolja i parti och minut, mycket tomater och allting är så nyttigt! Släng in ett glas rött också och ni kommer att leva tills ni är 120.

Sanningen är faktiskt inte så långt ifrån – vi har en 5-litersdunk olivolja i skafferiet (något nyttigare än den norrländska dunken…), vi äter väldigt mycket grönsaker och frukt och ja, något glas rött då och då brukar också slinka ned. Barnen måste äta 3 olika sorters (råa) grönsaker vid varje måltid och det är sällan något problem eftersom grönsakerna är fulla av smaker. Den enda grönsak (rotsak) som faktiskt är godare i Sverige är potatis.

Vart vill jag nu komma med detta? Jo, jag tror att det är dags för en ny kategori här på bloggen. Medelhavsmat. Och det första jag tänker göra är att pusha för att titta på ”Tina på besök” på torsdag då hon tillsammans med Micael Bindefeld besöker Israel. Jag har ingen aning om vad det bjuds på men jag vet att Michael Bindefeld brinner för Tel Aviv och maten i Israel är det verkligen inget fel på så det kan nog bli kul att se. Dessutom lär de ha med kocken Eyal Shani i programmet och bara det är en upplevelse i sig – han är en av de mest kända kockarna i Israel, en av domarna på Israels mästerkock och en galen poet i sitt sätt att prata. Seså, slå på TVn (eller TV4Play) på torsdag kl 20.00 och njut av en omgång av israelisk mat!

2 thoughts on “Medelhavsmaten

Kommentera

