Shavuot

Idag firas det Shavuot i Israel. Shavuot har lite olika bakgrund – det var under shavuot som man mottog Toran (bibeln)  från Gud men det är också en skördehögtid, då första skörden för året görs. Dessutom förknippas Shavuot med mjölkprodukter och därför äter man ost och youghurt i alla möjliga former under Shavuot. Gefiltefishen lyser med sin frånvaro och det är nog min favorithögtid under det judiska året. Dessutom friade min käre make, med många symboliska kopplingar, under just Shavuot så vi räknar det lite som ”vår” högtid.

Har man barn på dagis innabär det att barnen, klädda i vitt med en blomsterkrans på huvudet, ska ta med sig dekorerade korgar med någon mejeriprodukt och frukt till dagis. Så många mammor (ja, jag är övertygad om att det är mammor) har köpt fina korgar dekorerade med sidenband och blommor som matchar blomsterkransen i håret och jag glömmer alltid bort det. Istället blir det ett försök att trolla med knäna och fixa något fint av saker man har hemma. Men jag låtsas att det visar att jag är en mamma som ägnar tid med mina barn och gör saker tillsammans med dem…

IMG_1394
Jag pysslar lite efter att barnen somnat. Med skokartonger, silkepaper, öl och tandtråd kommer man långt…

Ok, jag tycker faktiskt lite synd om mina barn som inte alls får de där fina, fixade korgarna utan istället får gå med silkepappersinklädda skokartonger med hemgjorda blommor och utan handtag. Men i ärlighetens namn hörde jag inte alls några klagomål och Ella tyckte att det var rätt kul att tillverka blommor tillsammans med mig. Jag är lite splittrade här som ni nog märker.

IMG_1406

På mitt jobb är det alltid en liten ceremoni när vi bjuds på frukost, the eBand spelar och det delas ut utmärkelser till några anställda som visat prov på förträfflighet under året som gått. Men det är som vanligt efterrättsbordet som är det mest intressanta med cheesecakes, blintzes (små söta pannkakor) och andra läckerheter.

IMG_1407 IMG_1408

Nämnde jag att jag har ledigt i två dagar också. Rätt ok.

 

6 thoughts on “Shavuot

  1. Ostkaka, mums!!! Barnens lådor ser jättefina ut och frukosten på jobbet helt fantastisk! Shavuot och sukkot är helgdagar som vi aldrig firar här vilket är synd.

    1. Ja, matmässigt (kakmässigt..) är det nog den bästa högtiden. Det är ju svårt att fira alla högtider, speciellt när man befinner sig i en kultur som inte automatiskt firar dem. Jag glömde t ex bort att det var Sveriges nationaldag häromdagen.

  2. Ja ostkaka versus fisbullar är väl en lätt match! Mina förhistoriska minnen av fiskbullar i matbestpisningen i Eiraskolan på Kungsholmen är mardrömslika!

    1. Haha, jag är ju ändå en sån som tycker att fiskbullar (Abbas i hummersås) är rätt gott så då kan du ju tänka dig hur illa det är med gefiltefishen… 🙂

    1. Det behöver bli lite ändring där, svenskarna behöver fira och vara stolta över sitt land! Nästa år är det jag som klär upp ungarna i folkdräkt och dansar runt stången, dricker snaps och käkar sill.

Kommentera

