En ärlig fråga

Jag har aldrig varit något modeorakel. Men jag har ändå haft någon slags koll på vad som är inne, även om jag inte själv har burit det. Men nu är jag förvirrad. Jag såg de här skorna på en tjej när jag väntade på tåget. Och jag vet helt enkelt inte om de är inne, om hon bär dem ironiskt (trodde att ironi var ute, har det kommit tillbaka eller?) eller om hon helt enkelt inte har någon koll? Vet ni?

IMG_1352

Min pappa köpte likadana genomskinliga strandskor, dock utan glitter, när vi var i Jugoslavien i början på 80-talet (stenig strand). Jag vill minnas att han sedan bar dem på alla semestrar. Alldeles särskilt minns jag en episod när han iklädd dessa genomskinliga plastskor, rutiga shorts, kamera på magen och en karta i handen stegade in på Negresco i Nice och mitt 12-åriga jag höll på att dö av skam. Jag vet också att skorna inte var inne då, inte heller bars de ironiskt men jag är rätt övertygad om att han visste exakt vilken reaktion han skulle få från mig och det bidrog naturligtvis till att han älskade att bära dem.

18 thoughts on “En ärlig fråga

    1. Det kanske faktiskt är du som är modeoraklet och jag som inte fattar något! 🙂 Jag är ju alldeles för färgad av min pappas skor för att kunna säga att de är snygga men när jag försöker titta på dem okritiskt så kan jag nog sträcka mig till att de inte är jättefula iaf.

  1. svårt att säga! tror de är ”praktiska” dvs ute. Men för att veta om hon bar dem ironiskt sku jag behövt se mer!
    De kanske är hipsterinne?

    1. Hm, hon var en helt normal ~25-årig tjej med rätt basic shorts och t-shirt, inget som stack ut åt något håll. Tänk om hon visste vilket mysterium hon har blivit.

  2. Ingen som helst aning! Men vet att sandaler med rem bakom hälen är tillbaka. Vet detta eftersom jag de senaste tre åren varit på jakt efter det utan att det har sålts i åtminstone Sevillas skobutiker, bara sådana där utan rem som man kliver ur. Nu när jag behöver ”kliva-ur-sandaler” pga jättemagen (har svårt att spänna fast vanliga) finns de inte att köpa längre, bara sådana som jag egentligen gillar. Typiskt.

  3. Ha ha, jag kan tänka mig att du dog av skam om han gick in pâ Negresco iklädd bl a plastskor men faktum är att de är nog vana vid att se det mesta. En av mina vârdtagare bodde pâ Negresco i en vecka i maj.Hon hade pâ sig samma kläder varje dag trots att vi hade shoppat mânga lämpliga vârkläder innan hon for iväg. De SER inte sköna ut, Jag skulle absolut fâ blâsor under fötterna utav dom.

    1. I den åldern dog jag iofs av skam över allt han gjorde. 🙂 Tror som du att de inte reagerade nämnvärt på Negresco, det är nog vana vid det mesta som sagt.

  4. Det här är ju en israelisk klassiker vid det här laget! Nalai medusa! Tillverkadas (?)/tillverkades iaf i Israel förut. Har själv haft ett par lila som ngn israel lämnade på ett vandrarhem i Nya Zealand oanvända och som jag tog över. Shlomy hade genomskinliga. En gång åkte vi traktordäck i Banyas och han tappade en men nästa dag när vi var vid Kinneret hittade han en likadan (fast en storlek större) så paret blev komplett igen!

  5. Hej! Kul att se dina fina bilder från Israel. Sådana skor hade jag när jag var på Kibbutz i slutet av 80-talet (dock ej med glitter). Dem och Palladium, som ju också haft någon form av revival. Hon kanske bara snubblade över ett gammalt förråd för volontärkläder?!

    1. förlåt, har helt missat den här kommentaren. Ja, det måste ha varit någon kibbutzutförsäljning helt enkelt. Svettas man inte väldigt i såna där plastskor?

  6. Men hallå brudar! Såna plastsandaler var ju helinne i början av 80-talet! Såldes
    i genomskinligt, rosa, lila och diverse andra färger, med eller utan glitter. Bars till mohairtröja och snickarbyxeshorts, och annat fräsigt. De är inne igen, även på killar!

    1. De är tillbaka alltså? För övrigt kan jag meddela att de där skorna kan ha varit hur inna som helst i början av 80-talet men på min pappa var de aldrig annat än pinsamma!

      1. Jepp, vi (min kille och jag, han är f ö från Nahariya) hade ett franskt ungt par som paying crew på vår segelbåt i vintras, och både tjejen och killen hade såna där plastsandaler. De var väldigt hippa. Fast farsan och åttiotal, njäeee, jag förstår!

  7. sailatraxia: wow, googlade fram er sida, vilken häftig resa (både bildligt och bokstavligt)! Min man har kommit på att jag ska få en skepparexamen i 40-årspresent nästa år och tänker skicka mig till Grekland ett par veckor.. men herregud vad sugen jag blir på att segla i Karibien nu. Kan man tränga in en hel familj (typ min)?

    1. Men åh, vilken kul idé! Jag vet inte om du vet det, men jag har följt din blogg sedan jag kom till Istael för första gången 2012 och blev glad att hitta nån som kunde förklara livet där på ett både sansat och klokt och roligt sätt. Självklart har vi plats för en familj på fyra. Det finns två dubbelkojer förutom vår. Det är en otroligt rymlig och brez och stadig båt. Visst var det ett bra namn? Funkar ju på hebreiska också! Ron är som sagt israel, uppvuxen dels i Nahariya, dels i New Jersey, USA. Han var väl egentligen tilltänkt att ta över föräldrarnas stålindustriföretag uppe i Tefen, men efter ingenjörsutbildning och en massa år i flygvapnet OCH flottan ville han bara ut på sjön, så nu är han sjökapten:-) Vi möttes genom vårt gemensamma intresse för segling, jag slutade på mitt jobb, sålde allt och nu seglar vi tillsammans på heltid. Just nu är vi dock på semester i Sverige, på min familjs ställe på en ö i Bohuslän. Ron övar svenska med hjälp av reklaminslagen på TV, det låter jätteroligt:-)

      1. Haha, låter skönt att ni har semester från Karibien. Men, jag antar att orkansäsongen spelar in. Tyvärr har jag bränt nästan alla mina (14!) årliga semesterdagar redan i annat fall hade jag redan börjat leta flygbiljetter! 🙂 Men någon gång under nästa år är ju tanken att vi ska flytta till USA och då är det ju ltie närmare. Maken tror iofs att barnen måste vara lite större men mar får väl börja lite smått. Kul att höra din/er story, hur som helst, det är så inspirerande med människor som lever sin dröm. Har lagt till bloggen i min läsare så nu får du ta och skriva lite. Hälsa Ron b’hatzlacha med svenskan! 😉

Kommentera

