Flyga med (världsvana) barn

IMG_1569
Väldresserade barn som tog ansvar för sina egna väskor hela vägen

Jag gör ett snabbt hopp från raketer till flygplan. Tänkte att det var dags att skryta mig blå över mina världsvana barn som klarade en resdag på över 24 timmar utan ett enda utbrott, den enda gången det gräts var när Ella slog huvudet i armstödet och jag tror inte att någon passagerare störde sig ett dugg på dem.

Resdagen började kl 02.00 på natten då vi packade in halvsovande barn i en taxi till flygplatsen. På flygplatsen träffade vi farmor/svärmor och även om jag tänkte innan att 24 timmar i svärmors sällskap eventuellt kunde vara några timmar för mycket så överträffade även hon alla mina förväntningar och var en fantastisk hjälp. Incheckningen gick snabbt och jag och Yarden kunde shoppa lite tax-free och gå och äta en macka i loungen medan svärmor var med barnen. Vid 05-tiden lyfte planet mot Zürich och det åts frukost, tittades på film och vilades lite och vips var vi framme.

IMG_1610
Pysselböcker och egen skärm – en vinnande kombo

I Zürich hade vi några timmar att slå ihjäl innan nästa flight och är det någon flygplats som jag gärna slår ihjäl tid på tillsammans med barn så är det just den. Zürichs flygplats har nämligen två stycken barnlounger. Tänk dig buisness lounge men för barn. En våning ovanför allt liv och rörelse öppnar man dörren till ett stort dagis med leksaker, pussel, dataspel, bilar, utklädningskläder och rithörnor. Det finns ett antal skötbord för mindre barn, fräscha toaletter, sköna soffor för trötta föräldrar och ett litet kök där man kan värma välling eller göra kaffe. Ett paradis, både för barn och föräldrar.

IMG_1576
Barnloungen på Zürichs flygplats

Nästa flyg var den stora utmaningen, 9,5 timme till Washington. Vi fick utmärkta platser där vi satt två och två bakom varandra – förutom jag som satt själv med två säten till mitt förfogande. Smart planering från min sida! Jag hade laddat upp med en nyinköpt surfplatta till barnen och massor av filmer men den användes inte ens – barnen föredrog sina personliga skärmar och det stora utbudet av filmer som fanns så det enda de använde var sina egna hörlurar (barnhörlurar med volymspärr så att de inte ska ha för högt ljud). Utöver filmer hade jag även laddat deras väskor med nya pennor, postit-block, små magnetiska spel och pysselböcker. Dessutom hade jag ett par extra överraskningar inslagna i papper i min väska som togs fram precis när humöret och tålamodet började sina. Vid nåt tillfälle kom ett barn bak till mig och jag läste en bok för dem. Men mest kunde jag sova och titta på film.

IMG_1584

IMG_1589

IMG_1602

IMG_1611
Vi flyger in över Canada – och man ser små små isberg där nere
IMG_1613
Små spel med magneter till pjäser är ett annat tips
IMG_1617
De där schweizarna alltså, uppfinningsrika!
IMG_1621
Och så här ser det ut när man flyger in över Washington

I Washington tog immigration och transfer till inrikesflyg en himla tid. Köerna var riktigt långa och det var ett under att de båda lyckades hålla humöret uppe. Fördelen med flygplatser är ju att det alltid händer saker och Eitan pekade väl ungefär 300 gånger ut genom något fönster och ropade ”flygplan”! Sista flyget var mellan Washington och Charlotte och det var naturligtvis försenat. Iofs bara 40 minuter men ändå. Barnen somnade ungefär samtidigt som vi stängde deras bälten men sedan kom vi i stort sett bara ut från gaten innan piloten meddelade att vi skulle bli lite försenade pga vädret i Charlotte. I ett litet trångt plan. 40 minuter till fick vi sitta i planet och vänta tills det fick tillåtelse att starta. Vid det här laget var vi alla utmattade och sov hela vägen.

IMG_1630
Ingen brist på saker att titta på direkt
IMG_1633
Det här planet flög vi med till Charlotte

I Charlotte möttes vi av Yardens bror och hans blivande fru. Bröderna hade inte träffats på två år och inte heller barnen hade sett morbror så det var stor glädje. I nyhyrd bil kom vi slutligen fram till ”vårt” hus, kl 10 på kvällen – 27 timmar efter att vi startat vår resa. Och först här kom det riktiga sammanbrottet för Eitan som var hysterisk och bara ville hem till Israel. En halvtimme senare sov vi alla gott.

2 thoughts on “Flyga med (världsvana) barn

  1. Fniss, ja Schweiz har faktiskt en lille ”navy”, såg dom med egna ögon på Genevesjön när det var G8 möte i Evian. Båtarna var faktiskt lite lite större än vanliga roddbåtar…

Kommentera

