Humanitärt eld upphör

Kl 10 idag ska något som går under namnet ”humanitärt eld upphör” starta. Eld upphör för att tillfälligt lätta på pressen för de utsatta, kanske fixa elen till de 70.000 Gaza-bor som varit strömlösa i ett par dagar efter att Hamas sköt en missil på kraftledningen (el som Israel förser dem med), kanske kommer Hamas att öppna gränsövergången så att de palestinska cancerpatienter som vanligtvis får sin behandling i Israel kan få komma över.  Ja, det finns såna sidor av den här konflikten också. Häromdagen var det en israelisk lastbilschaufför som fick nog och stoppade en, enligt uppgift, kilometerlång konvoj med lastbilar som skulle förse Gaza med hjälp. Han ansåg att hans last med läsk inte kunde ses som humanitär hjälp och att han inte hade någon lust att riskera sitt liv för att Gazaborna skulle få dricka Cola.

I förrgår gick Israel med på ett tillfälligt eld upphör medan Egypten presenterade sitt förslag, Hamas var inte intresserade och sköt ca 50 missiler under de 6 timmar som det tillfälliga eld upphöret pågick.

Ska bli spännande att se om även detta blir ett ensidigt eld upphör. För tillfället öser Hamas på med raketer över Israel. Jag sitter på tåget och jag tror att varenda station som jag kommer att passera på väg till jobbet har haft ett larm under de senaste 15 minutrarna. Märks det att jag är less?

2 thoughts on “Humanitärt eld upphör

  1. Jag läser och läser och läser om hur ni har det. För att se allt på Aktuellt här hemma så tänker man kaos. Fly alla som fly kan. Men ändå så måste ju vardagen försöka fungera så gott det går för er som är där. Iallafall just nu. Jag tycker det verkar skitläskigt, men så är jag också trygghetsknarkare i landet brunsåsSverige där man aldrig brytt sin hjärna om sådant. Håll oss uppdaterade för man får faktiskt en viktig dimension, till allt som händer, från dig.

    1. Hej! Verkligen tack för din kommentar. Det var tungt att vakna upp imorse, veta att markinvasionen startat och att det antagligen kommer några tuffa dagar nyhetsmässigt framöver. Ser att det är många som läser men få som kommenterar och den här tröttheten som blir av att alltid vara på spänn är tuff så bloggandet är inte högprioriterat. Men din kommentar gav mig lite energi.

Kommentera

