Födelsedagskalas i norr

I lördags var vi på kalas i norra Israel. Fördelen med att bo i ett så pass litet land är att man sällan behöver köra längre än två timmar vart man än ska. Kompisar som numera bor USA var hemma på besök och deras dotter fyllde fem. Vi åkte dit tidigare så att vi skulle få umgås lite innan kalaset. Under tiden vi matade getter, tittade på kaninungar och lekte i lekparken så försökte de sälja in sin livsstil till oss så att vi ska flyttta till New York under nästa år. Mig behöver de inte övertala särskilt mycket – jag tycker att ett hus på Long Island med pendlingsavstånd till Manhattan låter helt ok…

IMG_3006
Sssshh, säg inget till någon annan men jag åkte faktiskt det här också. SÅ himla kul!
IMG_3003
Oliver i massor
IMG_3001
Vi lyckades lura ut hästarna från skuggan. Jag tror att de ångrade sig.
IMG_3017
Annat än slätten vi bor på.

Födelsedagskalaset hölls vid ”Den hemliga poolen” – en pool som ligger mitt ute i ingenting, på en sluttning bredvid en arabisk by. Från huvudvägen fick man köra på en liten krokig väg genom en olivlund. Vårt sällskap hade hyrt stället efter stängning och från kl 18 hängde vi i poolen, åt passionsfrukt tills det sprutade ut genom öronen (när jag blir stor vill jag ha ett passionsfruktsträd i min trädgård!), fick en god arabisk middag och åt tårta medan högtalarna spelade soundtracket till Frozen, födelsedagsbarnets favoritmusik. Så himla bra födelsedag, så borde det alltid vara.

IMG_3026
Därborta någonstans låg poolen

IMG_3031

IMG_3035

IMG_3036

IMG_3043

IMG_3044

IMG_3049

IMG_3050

IMG_3052
Älskar alla dessa små sallader!
Jag tycker att sådana här tårtor är så läbbiga
IMG_3061
Riktigt arabiskt kaffe med mycket kardemumma i serverades. Jag tog två.
8 thoughts on “Födelsedagskalas i norr

  1. Men wow vilket härligt kalas! Det är så fint det här tycker jag, hur dina inlägg växlar mellan två så olika vardagar. Att leva under ständigt hot tror man skulle knäcka människan men parallellt med det så finns det också utrymme för bad i pool och ljuvliga röror. Och jättekonstiga tårtor! Hur HUR tänkte den som gjorde den? Håller helt med om Dexter-liknelsen.
    Ps. och heja framtid i NY!

    1. Det är ju så det är här, ständig pendling mellan ytterligheterna. Och så väldigt mycket vardag mellan. Och tårtan – jag måste få säga att det är något amerikanskt, har aldrig sett det på något israeliskt kalas tidigare. Galna de där amerikanerna… 🙂 Får se om det blir NY eller något annat, just nu ligger Princeton och Stanford bra till men det kommer nog att ändras ett antal gånger under det närmsta året.

      1. Lite väl långt borta för att få alla att komma dit, men ser fantastiskt ut! När tror du att ni kommer iväg till USA?!

Kommentera

