Queen of f**king everything

Nu får ni som följer mig på Instagram ursäkta, ni har redan sett bilderna, men jag är så pass stolt över mig själv att jag måste blogga om det också.

Ni vet när man har mindre barn hur tvättmaskinen är en älskad familjemedlem som man bryr sig mycket om att den mår bra? För mig får man dessutom lägga till torktumlaren för nu under sommaren är det så fuktigt att om man skulle få för sig att hänga tvätten kommer den att lukta surt eftersom det tar sådan tid att torka. Så inse min panik när jag insåg att torktumlaren inte längre tumlade. Den blåste fortfarande luft men trumman snurrade inte. Vad gör man? Ringer en reparatör? Ringer sin man? Nä, man frågar Google!

20140828-091734-33454301.jpg
Det ni ser här är en dragband (?) som har lossnat från trumman. Jag och min vän Google konstaterade det snabbt.

Så, efter en snabbkurs i torktumlares uppbyggnad drog jag ur kontakten och började skruva loss bakstycket. Och mycket riktigt, gummibandet som sitter runt trumman och drar runt den satt inte längre där. Jag skickade ut maken för att köpa ett nytt (vi fördelar arbetet i det här hushållet, ni tror väl inte att jag gör allt??) och sedan satte jag igång att reparera. En halvtimme senare skruvade jag fast sista skruven, stoppade in kontakten och körde igång torktumlaren. Just like that!

Kostnad: ~120 SEK
Tidsåtgång: ~2 timmar
Självförhärligande skryt: priceless!

20140828-091732-33452274.jpg
Så här ser en fullt fungerande torktumlare ut! Ni kan applådera nu.

 

4 thoughts on “Queen of f**king everything

  1. Hör du hur jag applåderar? Stora applåder! Vågen också! Imponerande! Jo, via google kan man hitta det mesta. Men vad det gäller att laga tekniska saker är vi aningen traditionella i mitt hushåll. Maken googlar gärna och försöker men det är inte alltid det lyckas…jo, när det gäller datorer verkar han kunna fixa det mesta men det är oerhört många timmar som går åt.

    1. Tack, tack *bugar och bockar*! Vår uppdelning är lite mer blandad – maken har hand om bilen, försäkringar och internet, jag har hand om räkningar, borrande och skruvande. Tvätten är min och största delen av städningen, maken har mer ansvar för barnen och matlagningen. Funkar rätt bra även om jag ständigt gnäller över städningen,,,

Kommentera

