Manikyr och jämställdhet

Ibland får jag sådan lust att hylla min man. Som nu till exempel.

För ett tag sedan skulle barnen vara hos farmor ett par dagar. Farmor berättade att hon tänkte ta med barnen till sin nageltant och så skulle Ella få lite manikyr. Det tyckte hon var en trevlig idé. Men det tyckte inte min man. Han läste helt enkelt lusen av henne. Varför?

Jo, hon var en dålig förebild som lär hans dotter att falla in i typiska kvinnliga mönster. Att lära henne att det är viktigt att vara fin och göra det till en kvinnlig bonding-grej att piffa är fel. Att det styr in vår dotter i ett tankesätt som kommer att begränsa henne och hennes framtida val. Att kvinnor tjänar 30% mindre än män och att det är vår uppgift att se till att hon inte ska uppfostras att tro att hon på något sätt ska ha andra mål och värderingar än män och att en manikyr är precis motsatsen till detta. Ja, jag kommer inte ihåg alla turer men han var upprörd. Mycket upprörd.

När han la på luren sa han till mig att han blir så förbannad på kvinnor som begränsar och förtrycker andra kvinnor. Män kan han förstå, det har ju något att vinna på det men kvinnor som lägger krokben för andra kvinnor har inget överhuvudtaget att vinna på det, bara förlora.

Jag får väl erkänna att jag inte tycker att en manikyr är en jättegrej i kampen för jämställdhet men det kände ändå ganka bra att veta att ag aldrig, i hela mitt liv, har gjort en manikyr. Och det är väl bäst att det fortätter så… Kanske mest för att visa solidaritet med min man i hans kamp.

8 thoughts on “Manikyr och jämställdhet

  1. Tycker absolut att din man har en sund inställning till jämställdhet mellan könen, men nog kan manikyr vara lek och skoj också (säger jag som aldrig haft en tanke på att göra manikyr) för en liten tjej, det har väl två sidor minst, som det mesta här i livet.

    1. Ja, jag tycker nog att manikyr inte är en stor grej direkt men jag gillar att han reagerar och tänker på hur strukturerna ser ut. Men det finns nog betydligt viktigare saker att fokusera på när det kommer till jämställdhet! 🙂

  2. Bra Yarden! Helt min inställning också och jag har heller aldrig gjort en manikyr. Maken är inne på samma linje men tyvärr inte hans syster…och inte vår dotter heller….Eden följer gladeligen med faster på manikyr och grejar väldigt mycket med sina naglar. Det har iof sig även min mamma gjort som alltid hade målade och långa naglar trots ett skitigt fabriksjobb. Makens syster är en mycket hårt arbetande advokat med egen firma så jag inser att det kan gå bra trots naglarna…Hon skulle nog läsa lusen av oss och tycka att vi förtrycker henne om vi tar upp det här med naglar, smink, skyhöga klackar och tusentals kläder som ett problem…

    1. Det är nog inte naglarna som hälper eller stjälper direkt och undantag finns det alltid. Jag vet ju inte om jag är mer jämställd för att jag har nedbitna naglar direkt. Men jag tror någonstans att jag blir bemött på ett annat sätt än om jag hade spelat mer på min kvinnlighet. Men vem vet, hade jag haft långa naglar och högklackat kanske jag hade varit VD nu! VD med ont i fötterna… 😉

      1. Jag tycker som du! På ett plan från Israel för många år sedan träffade jag en karl som var återförsäljare av smink. Han sa rent ut att det är bara kvinnor utan självförtroende som sminkar sig mycket. Nu finns det nog kvinnor av alla sorter men jag vill gärna att min egen dotter ska ha ett stort självförtoende utan utseendefixering. Trots fastern m.fl. och ett intresse för nagellack verkar självförtroendet finnas! Och VD vill jag inte bli och det är skönt med lågskor!

        1. Jag satt mittemot en tjej på tåget idag som satt och sminkade sig. Hon var jättesöt utan smink, med smink var hon fortfarande jättesöt och ”sminkad”. Jag funderade lite på varför hon valde att sminka sig. Själv tycker jag att det är så jobbigt att ta bort så jag sminkar mig bara när vi går på fest, jag tycker att jag ser bättre ut på kort med smink och på ex bröllop brukar det ju alltid fotas, lite fåfäng är jag allt! 😉

  3. Fina välvårdade händer är väl trevligt, både flickor som pojkar gillar väl mjuka tassar. Farmor kunde ha tagit lillebror med!

Kommentera

