Barndomsnostalgi

I lördags tog vi chansen och åkte till kibbutzen där svärfar bor. Vi har inte varit där sedan innan vi åkte till USA och vi har verkligen saknat det. Det är alltid så lunt och avslappnande men samtidigt fyllt med aktiviteter – det känns lite som att förflytta sig några decennier bakåt i tiden till min egen barndom när man klättrade i träd, spelade fotboll och typ lekte med kottar i skogen.. Ännu mer kändes det så när vi hittade en kartong med en 20 år gammal Brio-byggsats som jag genast började bygga med. Jag försökte få Ella att leka med den då jag är övertygad om att måna år av Brio- och Lego-byggande är anledningen till att jag inte tvekar att skruva isär en torktumlare t ex.

Killarna stack iväg för att plocka vindruvor, de sista för säsongen antagligen, och de kom tillbaka med massiva mängder tillsammans med några granatäpplen, de första för säsongen, och en massa sabres (kaktusfrukter). Visste ni förresten att infödda israeler går under smeknamnet ”sabras” – de är hårda och stickiga på utsidan men söta och goda på insidan!

IMG_3096

IMG_3095

IMG_3094

2 thoughts on “Barndomsnostalgi

  1. Kylskåpskalla kaktusfrukter är ju bara så goda!!! Tycker du föresten att beskrivningen stämmer på din man och dina barn? Jag tycker inte det stämmer på min man men på en hel del andra israeler!

    1. Svårt att säga när man känner en människa så väl men jag kan tänka mig att andra kan se iaf min man så Han kan verka bufflig och tuff utåt men är godheten personifierad inuti. Äh, jag vet inte.Vet inte om det existerar mer i Israel än i vilket annat land som helst men det är en fin beskrivning tycker jjag.

Kommentera

