Sugar rush

Jag är och har nog alltid varit en sockerråtta. Älskar allt som är sött. Lite för mycket på senaste tiden. Den där fällan som många mammor verkar hamna i när man jobbar, hämtar och lämnar ungar, fixar tvätten. lagar mat och försöker hinna slänga i ett yogapass däremellan. Sockret har blivit en snabb energiboost när ögonen håller på att trilla ihop, får mig att må lite bättre när jag har dåligt samvete över att jag inte hunnit träna, och lite som lyckopiller när jag håller på att bryta ihop över att tiden liksom aldrig räcker till till allt man vill. Och så plötsligt en dag, efter Ellas födelsedagsfest, när jag satt och tryckte i mig kakdeg direkt ur en plastpåse fick jag bara nog. Jag kände mig smutsig helt enkelt. Skämdes över mig själv. Så jag slutade. Cold turkey. Ut med sockret.

Efter två dagar hade jag huvudvärken från helvetet. Så illa att jag tog ett chokladrån på jobbet och huvudvärken försvann på en gång. Några dagar senare kom finnarna. Men då hade huvudvärken iaf gått över. Finnarna höll i sig några dagar och nu är de också borta. Jag känner inget behov längre. Men vi får se, eldprovet borde komma inom ett par dagar…

Jag är inte helt rabiat. Jag äter frukt, men inte några stora mängder. Jag äter kolhydrater, men inte heller det i några stora mängder. Jag tillåter mig själv att dricka ett glas rödvin eller två på helgen. Men kakor, godis, glass och läsk är bannlyst. Och jag kommer att äta glass igen. Och kakor, bullar och annat snask. Men jag kommer att göra det mer kontrollerat för jag hatar att vara beroende. Ja, förutom av kaffe då. Det är ett beroende som jag vårdar ömt och inte har några planer att bryta.

6 thoughts on “Sugar rush

  1. Ska bli spännande att höra (se, läsa?) hur du tycker att det går och vad du får för resultat av att sluta med socker.

    Jag kan känna att jag skulle vilja ge upp vita kolhydrater; socker, potatis, ris, pasta, vitt bröd osv, men jag kontrollerar ju mitt intag hyfsat genom att hålla mig till mina Viktväktarpoäng och det känns som om det skulle bli onödigt jobbigt och fattigt att vara ännu strängare mot mig själv.

    Men vi får se, kanske känns det mer rätt om ett tag.

    1. Jag har ett gäng kilon som jag ska gå ner också men det är ett senare problem. Jag kände att det här nog var mer av ett problem så jag bestämde mig för att fokusera på sockret och inte vikten just nu. Men som en liten bonus har jag gått ned 2 kilo på tre veckor – jag har ätit som vanligt så det är nog kakor, öl och glass som är en stor bov till mina extra kilon.

      Jag håller med dig, jag tror inte att man ska vara för hård mot sig själv så för då är det stor risk att man inte pallar. Det verkar ju som att det går väldigt bra för dig med VV så fortsätt med det och jag tror nog att du äter betydligt mindre socker än vad du gjorde tidigare utan att fokusera på det. Söta saker kostar ju en massa poäng…

      1. Jag tänkte inte framförallt på vikten, även om det kanske är en bonus, men många tycker att de mår så mycket bättre när de slutar med socker. 🙂

        1. Det är svårt att säga vad som beror på vad – en av biverkningarna är ju att man blir väldigt trött eftersom man inte har nåogt som snabbt får uppp energin när man dippar. Men det positiva där är att jag varit ganska snäll mot mig själv och sovit mer. Jag tycker att min hy ser fräschare ut men å andra sidan kanske det är för att jag sovit mer och tränat mer (det är så svårt att vräka i sig kakor och godis när man är ute och joggar och när man väl har joggat vill man inte göra det!). Men en sak sm är helt säker är att jag känner mig mycket bättre psykiskt eftersom varje gång jag tackar nej till något sött så känner jag mig som världens starkaste och nyttigaste människa! 🙂

    1. Det är ju verkligen så, istället för att kunna njuta av någon godsak då och då har det mer blivit ett dåligt samvete. Men nu, efter en månad, så känner jag ingen längtan efter sött längre. Så skönt!

Kommentera

