Tel Goded och Abir ha’Ela

Förra lördagen besökte vi, tillsammans med en annan svensk-israelisk familj, Tel Goded i Elladalen. Tel Goded är en kulle (berg, backe, hög?) som under Bar Kochba-upproret för ca 2000 år sedan användes som gömställe av judarna från romarna.

Grottan som vi skulle utforska innefattar ett columbarium, ett duvslag. För att komma dit måste man krypa igenom en smal, smal tunnel. Enligt webbsajten skulle det ta ca 5 min och mitt i tunneln svänger den skarpt 90 grader och det var inte riktigt klart om de vuxna skulle komma förbi denna krök. Så, innan alla började krypa så bestämde vi att Yarden skulle krypa in och jag skulle följa efter honom. Men två meter in i tunneln slår min klaustrofobi till stort och jag vägrar. Bara att backa ut. Yarden och pappan i den andra familjen bestämmer sig för att gå in. Och kom ut efter ett par minuter och säger att det är inga problem att komma in i grottan, lite trångt men bara på ett ställe och det tog bara en knapp minut att komma in. Och nu ville barnen så klart in. Ja, alla utom Ella som är livrädd. Men den här gången tog jag mig samman, och jag och Yarden kröp in tillsammans med 3 barn. Väl inne i grottan är det ca 6 meter i tak och det finns gott om plats att sitta. Vi hade ficklampor med oss för det finns inget ljusinsläpp. Jag tog några bilder, höll mig cool men i verkligheten ville jag bara ut. Adrenalinstinn kom jag ut och kunde vila ut lite medan barnen kröp in och ut, fram och tillbaka.

Till slut säger Ella att hon vill in. Men bara om mamma följde med. Gaaah. Försökte få henne att godta pappa men det dög inte. Så trots en direkt motvilja så ställde jag så klart upp – önskan att få min dotter att känna sig stark efter att ha övervunnit en rädsla är tydligen starkare än mina överlevnadsinstinkter… Vi kröp in, tittade snabbt runt och speedkröp ut igen.

Killarna gick sedan upp på toppen av kullen och därifrån hade man tydligen en fantastisk utsikt över Israel. Efter det var det dags för lunch. Vi åkte till en närliggande moshav och till Abir ha’Ela, ett mikrobryggeri som också har slagit upp en liten restaurang i trädgården. God öl och hemmagjorda, fantastiska, ostar fulländade utflykten.

Detta bildspel kräver JavaScript.

4 thoughts on “Tel Goded och Abir ha’Ela

  1. Jag måste resa till Israel på gastronomisk upptäckarresa nån gång. Fattar bara inte att MacDo har någon succé där!

    1. Det borde du verkligen göra, det finns en uppsjö av trevliga ställen – både för mat och dryck. Och vad gäller McD – de har kosherrestauranger här och det gör ju att även religiösa kan få njuta av det tveksamma nöjet att äta lågkvalitativa hamburgare!

Kommentera

