Hummus och Shakshuka

Den där kategorin ”Medelhavsmat” har ju inte blivit så använd som jag hade tänkt. Men det finns ju andra som skriver om det och när jag såg det här inlägget  hos Green Kitchen Stories så kände jag att jag måste dela det. Hummus och shakshuka! Stapelvaror i det israeliska köket.

Hummus_shakshuka_4

Bilden är lånad från Green Kitchen Stories

Vi har alltid hummus på bordet när vi äter. Man kan äta hummus som en hel rätt med köttfärs, lamm, bönor etc. Och den israeliska motsvarigheten till paltkoma är givetvis hummuskoma! Shakshuka är den ultimata brunchrätten som vi ofta beställer in när vi äter frukost ute. Hos GKS serveras de båda tillsammans, det har jag aldrig testat men det funkar säkert det också. Ta och släng ihop en shakshuka nu – det är ultimat comfort food när det börjar bli lite höstruggigt ute!

2 thoughts on “Hummus och Shakshuka

  1. Karin! Jag såg ditt meddelande (du vet?) men har glömt att svara 😦 Kan du maila mig så kanske vi kan ta det så? erika.strand.berglund (at) gmail.com

    1. Det är ok, födelsedagsbarnet var i Berlin i helgen tillsammans med ett annat födelsedagsbarn/god vän och jag bokade in dem på en restaurang där istället. Jag får nöja mig med något mindre lyx i Stockholm istället (och låter min kompis välja). Tack ändå! 🙂

Kommentera

