Höst

Efter att ha gått omkring och andas frisk höstluft, sparkat på gula löv och njutit av lite duggregn under en vecka i Sverige är vi nu tillbaka i ett höstigt Israel. Dagstemperaturen ligger på behagliga 27 grader ungefär och i det läget tycker jag att det är rätt härligt att bo här (och just nu när jag skrev det så åkte tåget förbi en gubbe som var ute och promenerade med bar överkropp, tar tillbaka allt jag sa…). På morgnarna är det ”bara” 20 grader så jag sa åt Ella att sätta på sig långa tajts idag så att hon inte skulle frysa…

Förutom att njuta av vädret har jag som vanligt drabbats lite av Sverige-bluesen – jag brukar alltid ha en deppvecka efter att jag kommit tillbaka från Sverige då jag måste ställa om mig från att vara på semester i Sverige till att ha vardagen hängande över mig här. Jag blir sur och tvär och otrevlig. Yarden är van och har överseende men jag har en känsla av att mina svärföräldrar blev lite förvånade över mina korta, snäsiga svar när de försökte få höra hur det hade varit. Ja, ja, det kommer att gå över snart och jag kommer att bli mig själv igen. Jag får väl skriva av mig här under tiden.

3 thoughts on “Höst

  1. Det där känner jag igen från när vi brukar komma hem från semester i Israel…men jag tror faktiskt jag är botad nu. I 28 år har jag längtat till Israel i stort sett varje dag, och allra värst när jag precis kommit hem därifrån, men efter den här sommaren är det slut med det och jag har inte ens den minsta lust att åka dit igen, vilket fördyrat vår nästa resa…I sommar blir Eden bat mitzvah och vill och ska få ha samma sorts firande som Itay hade och pga av min motvilja bokade vi inte biljetter i tid och nu hade alla redan stigit så mycket i pris så det enda som återstod var att boka en månad innan hennes födelsedag och i juli då jag absolut inte vill åka utomlands alls. Vi får hoppas, eller inte, att jag blir tillbaka botad igen då!

    1. Ska bli intressant att se vad jag känner för Israel när vi flyttar härifrån.En ska är ju säker iaf, det kommer att bli kämpigt att få ihop semestrarna… Juli känns ju verkligen inte som den tid då man vill lämna Sverige för Israel men ni kommer säkert att få det jättebra.

  2. Samma sak händer mig men i mitt fall sâ är det nog egentligen ite sâ mycket sverige jag saknar när jag âker hem, utan familjen. Nu försöker jag se till att ha nâgon dag pâ att vänja mig sâ att jag landar i min vardag igen.

Kommentera

