Festivalsammanfattning

Tillbaka i vardagen från en helg i öknen med total avslappning. Dagarna har gått ut på att ligga på en filt i skuggan, fundera på vad man ska äta härnäst, om man ska köpa glass eller öl, och om man ska lyfta rumpan från filten för att gå till någon av de andra scenerna. En sådan total må-bra känsla helt enkelt. Vi har sett en hel del bra band. Barnen har hängt i barntältet där de lekte, ritade, yogade och byggde en flygande drake (även om det nog mest var maken som byggde den). Festivalen är väldigt barnvänlig och ordnar en hel del aktiviteter för barn, har en speciell campingdel för familjer (den var full så vi fick nöjet att väcka ett antal mindre glada människor kl 7 båda morgnarna) och man ser verkligen massor av barnfamiljer där.

Redan i kön för att få armband började festivalstämningen
Redan i kön för att få armband började festivalstämningen
Campingen var fortfarande rätt luftig när vi kom på torsdag kväll
Campingen var fortfarande rätt luftig när vi kom på torsdag kväll
Mattälten erbjöd det vanliga festivalkäket
Mattälten erbjöd det vanliga festivalkäket
Lycka är att få äta pommes med ketchup...
Lycka är att få äta pommes med ketchup…
...och kanske en korv på det
…och kanske en korv på det
Medan vi föräldrar fick lite öl i plastglas
Medan vi föräldrar fick lite öl i plastglas
Konsert
Konsert
En av de mindre scenerna
En av de mindre scenerna

Folk är glada och avslappnade och jag har t ex inte sett ett enda bråk. Israel har inte den alkoholkultur som Sverige har men istället röker de på en hel del, och även om jag inte hör till dem som ägnar mig åt det så måste jag säga att jag föredrar att ha mina barn bland människor som är mosiga i skallen av marijuana än högljudda och aggressiva av alkohol.

Tältstad
Tältstad
Fångar skalbaggar
Fångar skalbaggar
Jag hade laddat upp med pysselböcker till barnen. Smart drag!
Jag hade laddat upp med pysselböcker till barnen. Smart drag!

Vädret i öknen är speciellt. På dagarna var det runt 30 grader, på eftermiddagen sätter vindarna igång och när solen går ner slår ”kylan” till och på nätterna är det runt 15 grader. Lite kallt i tältet på natten (speciellt om man glömt strumpor…) men kl 9 på morgonen är det redan olidligt hett i tältet. Vi var där med en annan familj som tyvärr fick ett lite abrupt slut på sin vistelse när pappan blev stucken av en skorpion på lördagen. Gula skorpioner är små, några centimeter bara, och inte farliga för en frisk vuxen men som standard skickas man alltid till sjukhus för observation för att giftet kan påverka hjärtrytmen. Så han fick åka ambulans till närmsta sjukhus medan fru och barn fick komma efter i bilen med alla grejor. Allt gick bra iaf och han var hemma några timmar senare.

8 thoughts on “Festivalsammanfattning

    1. Om jag inte är med är det 100% hebreiska. Om jag är med är det kanske 80% hebreiska. Ella har inga problem att prata svenska men det är rätt knaggligt för Eitan så därför kör de på hebreiska.

  1. Tack för snabbt svar.
    Jag har kollat lite bilder och filmer om In-D-Negev. Ser väldigt bra ut. Det finns en festival, eller fanns en, som heter Shantipi. Här en jättefin filmbit om den. Jag hittar ingen info om den fortfarande finns.
    Känner du till något om den?

    1. Hade inte hört talas om den och enligt Wikipedia så höll den bara på fram till 2007 så det är nog anledningen till att jag inte hört talas om den.

  2. Ok tack! Fina bilder på din blogg. Jag fortsätter att söka efter liknande festivaler, hoppas någon gång kunna tajma en resa med en festival. Minns min tid i Israel och Rehovot med stort leende på mina läppar. Varenda dag var som ett äventyr, varenda en 😉 i två års tid 😉
    MVH Jonas

    1. Härligt att höra! Israel har ju en förmåga att inte vara långtråkigt direkt, lite mindre äventyr skulle nog till och med vara önskvärt.. 🙂

Kommentera

