Födelsekalassäsongen är igång!

I Israel klagas det ofta på att det blir så dyrt med alla bröllop. Om man är i den åldern då vänner gifter sig så kan det fullständigt ruinera en. Och det behöver inte bara vara vänner – avlägsna släktingar, kollegor, fd kollegor, fd kompisar, och skolkompisar duger bra det med. Betalar gör man i enlighet med hur nära man står brudparet (eller någon av dem iaf). Från 300 shekel (ca 600 SEK) och uppåt brukar det kosta. Men, hur dyrt det än kan verka så gifter sig de flesta bara en gång (iaf brukar de bara ha ett stort bröllop första gången). Barnens kompisar däremot, de fylller år en gång om året. Hur många år som helst.

Imorgon har Ella ett kalas som två av hennes klasskompisar har tillsammans (tack och lov för det, verkar vara den nya grejen) – så två presenter. Eitan har ett kalas. Nästa helg samma sak. Och antagligen varenda helg efter det tills skolan och dagis slutar… Jag kommer att bli ruinerad. Den oskrivna regeln är att presenterna kostar upp till 50 shekel. Idag sprang jag över till leksaksaffären som ligger bakom vårt kontor för lite panikshopping. Det första jag såg var radiostyrda helikoptrar för 49 shekel. Jag hade 10 min till nästa möte så jag slog till på 3 stycken. De ser betydligt dyrare ut så det känns som att jag kanske drog till lite i överkant nu. Men födelsedagsbarnen blir säkert glada. Köpte även presenter till två 4-åringar för 40 shekel styck. Tid är pengar och jag hann tillbaka till mitt möte nästan i tid.

2 thoughts on “Födelsekalassäsongen är igång!

  1. En tröst: kalasen fortsätter inte i all evighet…Inte här iaf, mina barn är i stort sett aldrig bjudna på kalas längre. Itay har väl knappt varit på något sedan han började skolan medan Edens kalas verkar ha tagit slut nu när de går i femman och i fyran var det knappt några heller.

    1. Låter bra! 🙂 Dagens 4-årskalas var iaf väldigt trevligt – det hölls i deras trädgård och barnen bakade sina egna pizzor, gjorde halsband, lite vindsnurror (?) och klädde ut sig. Lagom nivå enligt min åsikt.

Kommentera

