Veto

Ni vet det här med vår utlandsflytt… Jag vågar inte skriva så mycket om det, jag är rädd för att jinxa det. Vågar inte riktigt tänka på det samtidigt som det känns som att jag har hängt upp hela mitt liv runt det. Men det skrivs listor över labb, forskare som sysslar med spännande saker, fördelar och nackdelar med olika ställen.

Tanken är att under denna vecka kommer det börjas att mailas till potentiella post-doc labb. Men det är mycket som ska stämma. Jag har sagt åt maken att jobba fritt, hitta de ställen som är intressanta och när det börjar närma sig mer verklighet har jag mitt veto att lägga in. Fast hittills har jag använt mitt veto en gång redan. Alla tyska labb är strukna från listan, jag orkar inte flytta till ett nytt land där jag inte förstår språket. Inte nu iaf. Kanske senare i livet. Så nä, Tyskland kommer det inte bli. Maken har även kollat med mig om England men jag vet inte. Det finns ju en del ritigt stora fördelar (språket, närheten till Sverige, närheten till Israel) men jag vet inte, England har aldrig riktigt talat till mig, förstår inte grejen. Tänker jag fel? Är England bra?

Ni kan väl hålla en tumme för oss ibland? För att det ska gå vägen. För att det inte ska dyka upp en massa problem på vägen. För att vi ska hinna innan skolstarten nästa skolår. Och jag lovar att så snart det känns säkert så kommer jag att dela med mig.

6 thoughts on “Veto

  1. Som anglofil ska jag inte säga nåt om England.. 🙂 men jag har flera kompisar som åkt dit för att jobba lite grann och sen blivit kvar.
    Men! Klart jag håller tummarna!

    1. Lägger inte in något veto än med andra ord då. Jag tycker ändå att England känns tråkigt, fast jag har å andra sidan knappt varit där.

  2. England ska du inte stryka! Ni borde tala med Michal Sharon som förestår ett kemlabb på Weizmann institutet och bor på er gata och har barn i samma skola (mycket gemensamt alltså!). Hon gjorde sin postdoc i England på Cambridge och hennes man hade ett jobb där med utländska studenter som han trivdes jättebra med. De bodde underbart och övervägde att stanna. De har tre barn och de trivdes också kanonbra.

    1. Lite känner jag att Europa kan vi alltid bosätta oss i om vi vill eftersom jag har europeiskt pass medan det är en möjlighet att komma till USA som vi inte kan ta för given senare. Well, vi får se. Han får gå efter de labb han helst vill till och sedan får vi se varifrån det blir konkreta bud. Och kommer det något från Cambridge så får du gärna förmedla kontakt så vi kan få lite insidertips.

Kommentera

