Kulturella skillnader på kvarglömda väskor

Det är konstigt hur olika saker känns läskiga i olika länder. Efter att jag hade bott i Israel i några månader kom jag hem från skolan en dag och såg en k-pist under min säng (i sängen låg Y och sov) och jag blev väldigt upprörd. Ingen israel skulle överhuvudtaget reagera på en sån sak eftersom alla gjort militärtjänst och själva burit runt på sin k-pist i ett par år. Det kändes lite läskigt att se alla 19-20 åringar som gick omkring på stan, satt bredvid en på bussen, drack en latte och hängde i gallerior med sina vapen hängandes över axeln. Idag reagerar jag inte längre. I Sverige hade jag ju totalt freakat ur om någon kom gående på stan med en k-pist på axeln.

I Sverige skulle jag inte reagera om någon klev på tunnelbanan och pratade med sig själv och såg allmänt förvirrad ut – jag skulle nog bara anta att det var ett fyllo eller någon förvirrad själ. Här, med tanke på de senaste månadernas knivdåd som skett, är folk vaksamma. På tåget igår eftermiddag klev en kille på som uppträdde lite suspekt . Han hade solglasögon på sig, stannade och tittade sig väldigt noga omkring, mumlade för sig själv och gick fram och tillbaka i vagnen ett par gånger. Och jag kände direkt hur alla i vagnen hajade till, blev lite mer vaksamma och började se sig omkring för att se vilka människor skulle kunna ta ner honom om han skulle göra något (göra något i det här fallet innebär dra fram en kniv, utlösa en bomb eller något annat i den stilen). Förvisso måste man gå genom metalldetektorer och visa upp väskan för en säkerhetsvakt alt. skicka den genom en röntgenapparat för att komma in på tåget så risken är väldigt liten.

Ett stort problem är ju att den judiska befolkningen blir ökat misstänksam mot den arabiska befolkningen, oftast helt i onödan. För ett par veckor satt jag också på tåget och bredvid mig satt två muslimska kvinnor. Vid en station (en av väldigt få där man faktiskt inte behöver gå igenom metalldetektorer) ropade de ut i högtalarna att någon glömt sin väska på perrongen och att det finns tid att hämta den innan tåget lämnar. Men ingen går ut för att hämta den. En kvarglömd väska i Israel är så mycket mer än en väska, det är en potentiell bomb. Folk spanade ut genom fönstret för att se vad som hände. Så även de två kvinnorna bredvid mig som pratade livligt med varandra och pekade ut mot väskan. Mitt i all arabiska säger de det hebreiska ordet för ”säkerhetsvakt” när två vakter kommer till perrongen och så verkar de slappna av. Tåget börjar åka och jag kan inser att det är inte bara den judiska delen av befolkningen som blir nervös av kvarglömda väskor. Potentiella bomber har ingen koll på den religion människor i dess närhet har.

Kommentera

