Luciafirande i Jerusalem

I ett av Jerusalems allra finaste hus (Tabor house) huserar det Svenska Teologiska Institutet (STI). Vad de gör till vardags där vet jag inte riktigt men en gång om året anordnar de svenskt Lucia-firande och då vill jag ju vara där. Förra året ställdes det in pga snöoväder – den värsta snöstormen på 20 år och hela Jerusalem var i stort sett avstängt för biltrafik. Därför var det inget snack om saken, trots att jag är sjuk och har varit hemma från jobbet idag så tryckte jag i mig ett par alvedon och så stack hela familjen iväg till Jerusalem.

IMG_4269

En timmes bilresa senare, precis granne med Jerusalems mest ortodoxa kvarter, kunde vi kliva in i en liten bubbla med svensk jul. Julgranen var klädd, tomtar och halmbockar stod i fönsterkarmarna och den  svaga doften av glögg blandades med svenska röster. På den vackra innegården dök så ett luciatåg med ett tjugotal tärnor, tomtar, stjärngossar och en pepparkaksgubbe upp. Det går rysningar längs ryggraden när man som utlandssvensk, lätt svältfödd på svenska traditioner, hör de här så välkända och nostalgifyllda sångerna sjungas. Samtidigt blir det en liten extra dimension som läggs till när det sjunger om Betlehem (eller Beit-Lechem som vi kallar det här :-)), natt över Judaland osv.. Efter luciatåget bjöds det på glögg, pepparkakor, lussekatter och knäck.

IMG_4278

IMG_4276

Just det, varför hölls inte Lucia-firandet igår kanske ni undrar? Jo, lördag innebär ju sabbat och sabbaten avslutades i lördags kl 17.16 i Jerusalem (ja, jag googlade…). Firandet idag var kl 18 men repetionen innan började redan 16.30. Som jag skrev tidigare så ligger STI väldigt nära Jerusalems mest ortodoxa område och det är inte ett ställe där man vill köra bil på en sabbat – been there, done that. Man skaffar sig inte direkt vänner på det sättet.

IMG_4272

6 thoughts on “Luciafirande i Jerusalem

    1. Nja, som alla andra icke-svenskar ser han lite för mycket Ku Klux Klan-vibbar från den utstyrseln. Han blev rätt förtjust i pepparkaksgubben dock, kanske kan vara något!

  1. Jag har läst din blogg en hel del, framför allt innan jag skulle flytta till Israel. Det har varit både kul och bra. Roligt att ni kom igår! Hälsningar från Lucian 🙂

      1. Mest fokus på uppgiften och på att bli av med allt stearin i håret… Fast jag kanske såg dig, jag tror i alla fall det 🙂

        1. Ah, det där med stearinet är ett rent helvete, jag kommer ihåg att jag hittade stearin i håret flera dagar efter att jag hade varit lucia i gymnasiet. 🙂

Kommentera

