Julskinka

Vi ska ha julmiddag med vänner på julafton. De är utlovade ett riktigt svenskt julbord.  Sill, Jansson, köttbullar, rödbetssallad, pâté, vörtbröd och lite efterrätt. Saker som tyvärr inte finns att köpa färdigt i Israel. Jag jobbar som vanligt hela veckan. Min man stekte idag upp den största delen av de IKEA-köttbullarna som jag hade tänkt mig till julbordet. Jag kommer att vara grymt stressad dan före dopparedan men å andra sidan så vet ju inte mina gäster vad som brukar finnas på ett svenskt julbord.

När jag var på Tiv-taam igår för att handla ser jag plötsligt en liten skinka och tänker ”nä vad tusan, klart att jag ska ha skinka på julbordet”. ”Också”. Det är väl bara att rimma, koka och griljera. Lätt som en plätt. Ikväll har jag googlat ”rimma julskinka”. Ehum. Lägga in i saltlake 5 dagar innan. Salpeter. Injicera saltlake i höftbensartären… Jaha ja. Vi får väl se hur det här kommer att sluta. Den ligger iaf i saltlake nu, och eftersom den är så liten kommer två dygn att vara alldeles tillräckligt enligt mina beräkningar.

I kylskåpet har skinkan dessutom sällskap av laxen som håller på att gravas. För det passar väl alldeles utmärkt att bestämma sig för att grava lax för första gången i mitt liv just i år.

Tur att nätterna är långa. Och glöggflaskan fortfarande halvfull.

2 thoughts on “Julskinka

  1. När nätterna är långa
    Och glöggflaskan halvt full
    Tar mamma Jul och lakar skinka, gravar lax och ull 😉
    Hon fejar så för festen och stökar och står på
    Så gästerna kan bjudas på båd salt och gott och kolor en och två.
    Hejsan hoppsan fallarallera! 😃

    Det låter som ett härligt julstök!

Kommentera

