Flytta julafton några dagar? Inga problem!

För några år sedan när det var dags att fira jul var jag lite stressad över att julafton föll på en tisdag (eller liknande veckodag), eftersom ju julen inte är någon helg här så blir det  svårt att få till ett traditionellt julfirande med Kalle, dopp i grytan (ni doppar väl tunnbröd, inte vörtbröd va? Så himla mycket godare) och dansa runt granen dela ut julklapparna. Yarden föreslog att vi istället skulle fira jul en annan dag, till helgen. Jag höll på att gå i taket, typ i stil med: ”Är du galen?? Jesus föddes den 24:de (eller var det den 25:e…), julafton firas den 24:e, det är som att vi skulle flytta nyårsafton!! Du har ingen respekt för mina traditioner. Du är galen!”. En mycket sansad reaktion på ett förslag från en problemlösande man. Speciellt som vi ju vet med 110% säkerhet att Jesus föddes den 24:e (25:e?) December år -1 i ett litet stall i Beit-Lechem – alla vet ju att den romerska Försäkringskassan hade enorm koll på sina rutiner back then och att alla dokument sparats i ett välbevarat kartotek fram tills idag. Speciellt eftersom jag alla andra dagar på året hävdar min ateism, mitt fritänkande och en öppen attityd till hur saker ska vara.

Spola så framåt några år av boende i Judaland och läget är lite annorlunda. Då ter sig inte förslaget att fira julafton en annan dag så himla crazy längre. Det låter ju rätt praktiskt. Julmiddag på lördag kväll kanske? Så jag har tid att laga mat på fredag. Varför inte? Nu blev det ju inte så men jag vill att ni ska veta att jag funderade på det en liten stund. På eget initiativ.

Denna slapphet i att uppehålla den svenska, kristna (ariska?) identiteten är troligtvis exakt vad som oroar Björn Söder. Tänk om jag skulle välja att flytta tillbaka till Sverige och plötsligt få för mig att titta på Karl-Bertil Jonsson på YouTube dagen innan julafton. För att det passar mig lite bättre. Det är sådana saker, mina vänner, som får ett samhälle att raseras. Pluralismens problematiska sida. Det, och så det faktum att dubbla högtider ger dubbel viktuppgång. Feta människor med multipla identiteter raserade folkhemmet!
2 thoughts on “Flytta julafton några dagar? Inga problem!

  1. Antagligen är det så att brumbjörnen inte tål att man har trevligt vid festbordet på ett sätt som inte han känner till. Ren avundsjuka alltså. Jag säger: keep up the good work alla multikulti!

    1. Någonting är han definitivt rädd för och troligtvis är det att inte få vara med och leka med de som faktiskt har vett att uppskatta vad livet har att erbjuda.

Kommentera

