Ett sånt väder

Ungefär en gång per år blir det ett riktigt skitväder här i ett par dagar. Förra året blev det stora översvämningar, Jerusalem drabbades av värsta snöovädret på många år, tåget kunde inte köra och jag fick jobba hemifrån.

I år började media förvarna om årets storm förra veckan. Man slog på stora trumman och varnade för snöstormar, översvämningar och strömavbrott. Natten mot onsdag började det. Det blåste rätt kraftigt hos oss, jobbig sandfylld luft. Förväntade mig att vakna upp till ett riktigt oväder men det var mest lite blåst. Jag träffade en bekant på stationen och vi skrattade lite åt hur Israelerna blir alldeles uppjagade av lite regn medan raketer är en del av vardagen. Och så öppnade jag datorn… Ett mail från kontorsansvarig till alla på jobbet om hur man skulle ta sig in till kontoret efter en reklamskylt hade blåst över vägen. På nyheterna fanns bilden på den 30 m höga och 35 ton tunga skylten… Oops.

sign

När jag väl kom fram till kontoret fick jag se det med egna ögon. Rakt ut över vägen. Bultar på 3-4 cm i diameter hade knäckts . Det tog nästan hela dagen för ett rätt stort gäng att forsla iväg delarna från vägen.

Så här såg det ut när jag kom till jobbet
Så här såg det ut när jag kom till jobbet
Bultar är alltid spännande att fotografera
Bultar är alltid spännande att fotografera
Så här såg det ut inifrån mitt kontor
Så här såg det ut inifrån mitt kontor

På eftermiddagen gick jag ut för att ta lite luft och till min stora glädje låg det snö (ok, hagel) på marken. Tillräckligt för att kunna göra snöbollar.

Snöboll på låtsas
Snöboll på låtsas
Hagelskuren som kom när jag väntade på bussen var inte kul
Hagelskuren som kom när jag väntade på bussen var inte kul

Just nu är det 3 grader ute. I vardagsrummet går luftkonditioneringen på högtryck och blåser ut varmluft. I vårt sovrum är det ungefär som ute, jag låg och läste i sängen en stund i eftermiddags – var tvungen att hålla i boken med ena handen medan den andra låg under täcket och värmde sig tills det var dags att byta hand. Ella sover på soffan eftersom hon haft hosta och vi inte vill att det ska bli värre. Eitan har dubbla täcken. Det har tjatats om att se snö så imorgon ger vi väl oss ut tillsammans med resten av Israel för att få ett smakprov, känns halvspännande. Pratade med min svägerska för en timme sedan – där var det -15 och snö, längtar efter en vecka av riktig vinter

.

3 thoughts on “Ett sånt väder

  1. Dramatiskt värre!
    Här faller det lappvantar i dag, inte så dramatiskt men blött. 🙂
    Hur kommer det sig att ni har så kallt inne? Jag var ju nere på 14 grader här och tyckte det var alldeles för kallt så 3 låter ju helt outhärdligt.

    1. Svenska hus är byggda för vinter medan israeliska är byggda för sommar. Stengolv, dragiga fönster,inga element… Vårt sovrum är så långt ifrån luftkonditioneringen som det går att komma så det blir aldrig varmt. I barnens sovrum har vi ett portabelt element när det blir kallt så att de inte ska frysa.

Kommentera

