Kanottur: del 2

Innan jag åker till USA igen så tycker jag faktiskt att det är dags att avsluta mina inlägg från sommaren. Detta inlägg är en fortsättning på det här: Kanottur och är en del av vår semester i USA i somras. Alla inlägg kan hittas under kategorin ”USA 2014           ”.

Campingplatsen vi bodde på var i New River State Parks regi och mycket välorganiserad. Redan när jag bokade platsen hade jag stenkoll på exakt var på campingen vår plats var, hur den såg ut, hur långt det var från kanotentrén/duschar/parkering osv. Och när vi väl dragit upp vår kanot och ställt upp den i kanotställningen så var det bara att gå några meter och så var vi framme. Vi satte upp vårt tält, som vi hade släpat med oss ändå från Israel, på den platta, mjuka gräsytan som var specialpreparerad för tält. Vi hade köpt ved på morgonen så vi drog igång en liten brasa och dukade upp middag – helt tagna över all ”lyx”, vi som brukar sitta på marken ute i öknen när vi tältar. Våra värdar i Charlotte hade skickat med kex, marshmallows och choklad så att vi kunde göra s’mores. Både en state ranger och de som var värdar för campingen kom förbi och hälsade oss välkomna och kollade om vi hade några frågor. När mörkret föll tittade vi fascinerat på eldflugorna som satt som juleljus i buskarna.

IMG_2099IMG_2101

IMG_2068IMG_2078

IMG_2082
Ett mycket lyckat foto på en eldfluga!

Nästa morgon packade vi ihop tältet och satte oss återigen i kanoten. Axlarna värkte lite, så även rumpan. Men värst var nog ändå knäna och framsidan på låren – jag hade drabbats av kanotbränna! På den här delen av turen såg vi lite mer människor. Vissa paddlade kanot medan andra ägnade sig åt tubing, dvs de flöt fram sittande i stora innerdäck från traktorer. Några hade med sig sina hundar i kanoterna. Vi hade beställt upphämtning kl 14 och bara några minuter innan styrde vi in till upphämtningsplatsen . Vi blev skjutsade tillbaka till vår bil och körde sedan tillbaka till uthyrningen för lite glass och det blaskigaste kaffe jag någonsin smakat.

IMG_2105
Kanotbränna – svider ordentligt för egot!

IMG_2130IMG_2133

Hela kanotäventyret gick över förväntan och jag skulle gärna testa fler campingplatser i USA, riktigt lyxigt kändes det. Jag skulle nog göra själva turen lite kortare för att ha mer tid till bad och matpauser. Det var så fint på floden att vi ofta bara satt och flöt med i strömmen, utan att paddla, och det gjorde att vi fick paddla på ordentligt i slutet av båda dagarna. Barnen var väldigt nöjda och pratar fortfarande ibland om när vi paddlade.

IMG_2129IMG_2126

IMG_2125IMG_2116

2 thoughts on “Kanottur: del 2

  1. Ni borde paddla i Sverige också! Inte så lyxiga campingplatser vid kanotlederna men väldigt fint. Jag har paddlat ganska mycket i min ungdom, mest olika åar och älvar med lite strömma partier i Bergslagen men också Hjälmare kanal och Klarälven (=6 dagar!). För några år sedan paddlade hela familjen från Hjälmaren till Mälaren. Då förtog vi oss lite för vi gjorde det hela på två dagar och alla lyft i kanalen var andra dagen plus världens segaste Arbogaå. Vi hade hyrt två fiskekajaker istället för kanadensare och det visade sig vara ett misstag. Sedan dess har ingen i familjen velat paddla en längre tur igen men vi fick en kanadensare i somras som vi har vid stugan och den användes flitigt i Mälaren runt ön av både mig och barnen. Jag tycker att det är underbart att paddla! Blir riktigt sugen på den tur ni gjorde. Det gäller att ha tur med vädret! Tidigare gick det att åka traktordäck i Jordanfloden också och det var skitkul, Shlomy och jag var själva fyra timmar en gång då vi sov på stranden och kom iväg tidigt och såg massor av Kungsfiskare och sköldpaddor. Gummikajakerna som finns nu är inte riktigt lika roliga men barnen tycker det är kul.

    1. Vi hade en kanadensare när jag var barn så jag har paddlat en del i Sverige som liten också. Finns jättemånga fina ställen. Jag och Y hyrde kajaker i Stockholm en gång har jag för mig, superfint att paddla i på sommaren. Ett klart tips!

Kommentarer inaktiverade.