Ökenbesök

I helgen åkte vi och hälsade på vänner i öknen. Nu var det länge sedan vi var i öknen men som vanligt slogs jag över det fantastiska landskapet. Det finns absolut ingenting där utom sten och sand och lite buskar här och var men ändå så är det så mäktigt. En sådan skillnad från det landskap jag ser till vardags och ändå ligger det bara ett par timmar bort.

IMG_4627

IMG_4631

IMG_4629

Precis när vi svängde av vägen mot stället där de bor började det regna. Inte så vanligt i öknen så klart men det gjorde att vi välkomnades av en otrolig dubbel regnbåge.

IMG_4637

Förutom att S+Y har en ettårig dotter så är våra familjer väldigt lika varandra – svensk mamma, israelisk pappa och deras två äldre barn är jämnåriga med våra. Jag och S hade peppat våra barn till max att de skulle prata svenska med varandra men det genomskådade de ju snabbt och svenskan förpassades snabbt till några ord här och där när det behövdes. Men S’s barn pratade iaf svenska med mig och mina barn med henne! Dessutom pratade S och jag hebreiska med varandra, svenska med våra män och engelska när barnen inte skulle förstå. Total förvirring med andra ord.

Vad gör då utlandssvenskar när de träffas så här en helg i januari? Jo, de äter hemlagad lyxmiddag, dricker glögg och äter lussekatter, lyssnar på Jakob Hellman, äter rabarberpaj med vaniljpudding, tittar på Frozen och Draktränaren 2 (både barn och föräldrar), blåser väldigt stora såpbubblor, hoppar studsmatta, gosar med katt, äter hummus och byter böcker med varandra. Bland annat. En riktig slapparhelg, iaf för oss som inte behövde       ägna oss åt matlagning! Den enda besvikelsen var att jag inte såg en enda kamel på hela tiden, dock ett par rävar.

IMG_4647

IMG_4639

IMG_4655

2 thoughts on “Ökenbesök

  1. Det låter som en fantastisk vistelse. I öknen! Så lååångt från de ispooler som våra lekparker bjuder på denna synnerligen gråa januari på nordvästra Kungsholmen.

    1. Det är så otroligt mäktigt med öknen, jag är lika imponerad varje gång jag är där. Fast det är riktigt kallt på nätterna där vi var då det ligger högt – på nätterna går det ner mot noll och jag gick runt i min svenska vinterjacka och myste.

Kommentera

