Helrenovering

I fredags var jag hos min husläkare för att få en remiss till mammografi. Här får man kallelse til mammografi först när man fyller 50 men den lilla svensken i mig (nåja, så himla liten är den inte..) tycker att 39,9 år är en mer lagom ålder. Dessutom har jag haft lite spänningar i ena bröstet, ungefär som träningsvärk från armhävningar – minus armhävningarna – så jag tänker inte gå utan att kolla upp det. Jag känner mig inte orolig men jag vet ju att från tiden då jag gjort mammografin tills jag får svaret är jag 100-procentigt säker på cancer. Ungefär som att jag lider av aids när jag har gjort ett blodprov. Jaja, om det bara är de dagarna så kan jag nog stå ut.

Min husläkare gjorde en undersökning och hon, liksom jag, kände dock inga knölar. Hon kollade även lymfkörtlar i armhålor och hals och här blev jag väldigt förvirrad när hon plötsligt ville ha min t-shirt. Skulle jag sätta på mig den igen? BHn då? Visade sig att hon ville hålla tröjan som skydd så att hon skulle slippa känna på mina svettiga armhålor! Lustigt! Även den kollen verkade bra (inte ens svettiga armhålor) men jag fick min remiss iaf.

När detta var klart skulle det kollas blodtryck. Och då kommer min åkomma ”white coat hypertension” in i bilden – högt blodtryck när vårdpersonal kollar mig. Hade samma sak under graviditeten. Jättehögt blodtryck och puls när någon annan kollar, helt normalt när jag mäter själv hemma. De enda gånger mitt blodtryck var bra vid gravidieteten var typ när jag redan blivit skickad till igångsättning och hade ”gett upp” att försöka prestera bra blodtryck… Mycket riktigt låg mitt blodtryck på ca 150/95 med en puls runt 90. För att verkligen kolla upp det så att det inte döljer sig ett ganska högt blodtryck under de siffrorna så fick jag även en remiss för en blodtryckskoll när man har något slags mätband på sig i 24 timmar. Bra att göra, jag vill ju inte springa runt med högt blodtryck utan att ha koll på det. Väl hemma plockade jag fram blodtrycksmätaren som jag köpte när jag var gravid och mitt blodtryck låg då stadigt runt 120/75. Troligtvis borde jag gå i terapi för att botas från denna åkomma.

För att runda av fick jag även en remiss för cellprovtagning. Jag kommer att vara totalbesiktad lagom till 40-årsdagen, förhoppningsvis frisk som en nötkärna! Slutligen en påminnelse till er alla – kolla brösten!!

6 thoughts on “Helrenovering

  1. Man kan tycka att sådana där plasthandskar de använder i vården hade kunnat vara ett alternativ för läkaren? 😉

  2. Jag trodde att mammografin började tidigare i Israel än i Sverige eftersom cellprovstagningarna börjar tidigare – eller gör de inte det?. Jag har hört från mina svägerskor och min svärmor(och Shlomys kusin som är gynekolog och förlossningsläkare) att cellprovstagningarna kombineras med ultraljudskontroller av livmoder och äggstockar. Kusinen erbjöd sig att göra en ultraljudskoll på mig när hon hörde att vi inte kallas på sådana i Sverige…

    1. Har ingen koll på cellprovstagningarna faktiskt, kan inte påminna mig om att jag har gjort någon. Men å andra sidan har jag ju varit gravid ett par gånger och då kanske de kollar sånt. En himla massa ultraljud gör de då iaf.

  3. Jag vet, överdrivet mycket ultraljudskontroller och tester. Shlomys kompis sade att det ledde till att graviditeterna var en enda lång oro. Min svägerska har också suttit och gråtit över prover som visat ökad risk för downs (tester som inte görs längre i Sverige) och som lett till att hon gjort fostervattenprov. Det verkade lugnare att vara gravid här! Skillnaden är väl att här har barnmorskorna mer ansvar och litar på sina händer och öron medan läkare har ansvaret i Israel och kör med teknik. Eller?

    1. En lång radda av ultraljud och koller stämmer bra. Kan dock inte påstå att jag kände mig särskilt orolig. Jag har en kanongynekolog (är dessutom överläkare på stället där jag födde) – raka rör, fakta och en avslappnad inställning till graviditet, passar mig utmärkt. Kan inte jämföra med Sverige dock eftersom jag inte vet hur det är att vara gravid där.

Kommentera

