Snart är det val!

På tisdag är vi lediga från jobbet. Vi har ett mycket viktigare jobb att ta hand om då – att rösta! Det sitter stora valaffischer uppe översallt och budskapet i stort är – för eller emot Bibi. Bibi är ju, för er som inte är så insatta i israelisk politik, den sittande premiärministern Benjamin Netanyahu. I sann israelisk anda så börjar jag med att säga att jag är emot Bibi. Valhemligheter är ingen för israeler – de pratar vitt och brett om sina politiska åsikter och försöker gärna övertala andra att rösta som dem.

image
”Det är inte du, det är jag” – en ack så vanlig göra slut-mening som ingen någonsin har menat… Hoppas att majoriteten av Israels väljare är redo att göra slut med Bib.

Hela makens familj håller sig ganska ordentligt på vänsterkanten. I Israel räcker det att säga att de är ”kibbutznikim…” (födda/uppvuxna/boende på kibbutz) så fattar alla vilken politisk inriktning de har. I Sverige har jag alltid varit högerväljare men det går liksom inte att jämföra vad politiken innebär i Sverige och i Israel. I Israel är jag klart vänster. Högern går alltid till val (och vinner för det mesta) med säkerheten som ”vapen” och menar att Bibi är den ende starke politikern med erfarenhet att hantera terror och krig (enligt mig alltså). Det faktum att samhället blir mer och mer segregerat, att vanliga människor inte har råd att köpa lägenheter och att 40% av befolkningen lever med ett ständigt minus på kontot berörs knappt.

För att ni verkligen ska förstå hur israelisk jag har blivit så kan jag berätta att för några dagar sedan diskuterade jag politik med en en jemenitisk pensionär i en ”golfbil”. Jag kom ut från mitt läkarbesök (cellprov check!) och ser hur hela vägen är avstängd, det kryllar av poliser och vakter och efter ett par minuter åker en karavan av svarta bilar med blåljus ut från gatan bredvid. Tydligen var det Bibi som varit på besök för att fiska röster. Jag frågade gubben i golfbilen vad som pågick (han såg ut som en sån som hade koll) och så började vi diskutera. Han tänkte rösta på Bibi eftersom han inte trodde att någon annan skulle vara bättre och han hade ju iaf erfarenhet. Jag hävdade upprört att vem som helst som varit på jobbet så länge och bara blir sämre och sämre för varje år hade fått sparken för länge sedan. Och fortsätter man alltid att rösta på honom så är det väl klart att de andra inte kommer att få någon erfarenhet. Han var definitivt inte van att höra såna åsikter och frågade till och med var jag kom ifrån, och då menade han var jag bodde och inte från vilket land jag kom. Det är sorgligt tycker jag, att i ett av de fattigaste delarna av Rehovot kommer Bibi att få den högsta andelen röster från de som minst av allt tjänar på det.

3 thoughts on “Snart är det val!

  1. Intressant att läsa om hur politiker världen över ”använder” människors rädsla i sina valkampanjer. Det mönstret kan man ju se även här i Schweiz där rädslan inte är speciellt befogad och knappast jämförbar med Israel. Här röstar man mer och mer på populisthögern som målar ut utlänningar och EG som den stora faran (EG som tar makten över lilla lugna Schweiz asså…) Att folk bara så lätt går på dessa enkla tricks det slutar inte att förvåna mig! Kampen fortsätter!

    1. Passa dig för EG! Galningar hela bunten… Ja, det är galet att det ska vara så att man röstar för någon som säger att de ska kunna skydda en mot någon eventuellt framtida hot medan det enda löfte som man kan lita på är att ens dagliga behov kommer att bli åsidosatta pga politikernas självhävdelsebehov.

Kommentera

