Valdag (innan den stora besvikelsen…)

Så här en vecka efter valet så har jag hämtat mig tillräckligt från besvikelsen över att återigen behöva dras med Bibi ytterligare ett par år (ok, mandatperioden är 4 år men jag räknar med att det blir omval innan dess i sann Israelisk anda). Det var faktiskt med lite hopp i kroppen som jag gick till vallokalen. Medias undersökningar gav ett litet försprång till Herzog/Livni’s Zionistiska unionen som var ett samarbete mellan deras respektive två partier. I Israel är det vanligt att man formar samarbeten för att kunna få så många mandat som möjligt – två partier som varedra skulle ha fått 10.4 mandat, dvs 10 fysiska personer, kan tillsammans få 21 mandat. Även de arabiska partierna hade gått samman inför valet för att se till att de alla skulle komma över den undre gränsen på 3.25%.

SJälva röstandet i Israel går till som i Sverige. Vi gick tillsammans med barnen till Ellas skola. Utanför fanns det fullt med banderoller och affischer men på ett visst avstånd från vallokalen är det förbjudet för partierna att försöka påverka så de delar mest ut klistermärken till barnen och pratar med folk som kommer fram till dem. Inte heller vallokalsundersökningar är ok att publicera under valdagen för att väljarna inte ska bli påverkade – inte förrän kl 22, när vallokalerna stänger, kommer de första preliminära resultaten.

IMG_5218
Utanför vallokalen
IMG_5220
Eitan hjälpte till med röstningen

Denna brist på information gör ju att det inte finns någon större anledning att hålla koll på nyheter under dagen, efter att man har röstat. Eftersom Y behövde jobba tog jag med mig barnen till svärfar för att undvika alla folkmassor som kommer av mängder av lediga människor, valreor och fint väder. Klättra i träd, hälsa på kossorna, äta glass och se på film stod på schemat. Jag fyllde på citronförrådet (oroa dig inte Yllet, jag plockade dem från deras privata träd, inget pallande!). Förutom en del nyhetsflashar (korrekt svengelska, eller?) med Bibi’s vidriga rasistiska kommentarer så var det en riktigt skön dag fram till vallokalerna stängdes.

IMG_5233
Fick lite öststatsfeeling av den här bilden – kibbutzens affär känner tydligen inget stort behov av en välkomnande entré…
IMG_5235
Lite styrketräning på lekplatsen, han klättrade upp och ned 5-6 gånger innan han ledsnade.
IMG_5238
Rosa ville hälsa
IMG_5242
Vi störde tydligen precis mitt i maten.
IMG_5256
Så här trött blir man av att vara ute och leka hela dagen!
2 thoughts on “Valdag (innan den stora besvikelsen…)

  1. När får vi läsa ”Nya hyss av Eitan i Rehovot” månntro? Fotot på honom fick mig att fundera på det, men skenet kanske bedrar? Och kanske han siktar på att bli kommunalnämndens ordföradne (för rätt parti då) rentutav? Beklagar utgången av valet, Herzog&Cie verkade ju kunna komma med något bra för dom flesta, men så är det ju med demokratier, man får finna sig!

    1. Nämen mina barn gör väl aldrig några hyss?! Förra veckans incident med stämplandet över hela Eitans kropp tills han såg spetälsk ut var ju inte meningen.,:-) Eitan tycker tydligen att Bibi är jättebra och är mycket stolt över sin premiärminister. Med utgångspunkt i det anser jag att han bör lämna politiken ifred.

      Och angående resultatet av valet – vi är många som verkligen inte förstår resultatet men det är också ett tydligt exempel på hur segregerat livet i Israel är. Y och jag är helt klart priviligerade – inte så att vi har några fantastiska löner och äger vårt boende men vi har möjlighet att påverka våra liv, vi är välutbildade och skulle kunna köpa en lägenhet om vi ville. Skulle situationen bli outhärdlig kan vi flytta (nu planerar vi ju för det ändå). Det är väldigt mycket mer än vad de flesta andra har.

Kommentera

