Lördagsjobb

Ägnar lördagskvällen åt att surfa på olika amerikanska universitets boendepolicies. Om ungefär en vecka sticker maken iväg på en 2-veckorsturné och jag har fått i uppdrag att skriva upp frågor som är viktiga för oss som familj.

Naturligtvis kommer boende upp som nummer ett. Dessutom råkar det vara 4 dyra städer som står på listan. En som man blir mörkrädd för bara av att titta på priserna för en subventionerad 3:a. Andra städer känns lite mer ok men då gäller det att hitta ett bra skolområde så att barnen kan gå i vanliga, statliga (kommunala?) skolor. Och att få ihop att hitta ett prisvärt boende, i ett bra skolområde, inom ok avstånd från jobb är ett hästjobb. Men samtidigt gör det ju att det känns som att det kan bli verklighet inom en inte allt för lång framtid.

Jag är dock lite rädd för att Ellas önskan om en trädgård och ett eget rum när vi flyttar till Amerika kommer att krossas totalt. Fast det är klart – ett hus med 3 sovrum och en liten trädgård med låg avgift inom rimligt pendlingsavstånd från Manhattan kan väl inte vara något problem va??

8 thoughts on “Lördagsjobb

  1. I landsorten så bor ju jänkarna mest i egnahus med liten trädgård, så det blir nog bara pendlingsavståndet som får vara lite lite flexibelt. Lycka till!

    1. Jag är rädd bara att det där pendlingsavståndet kommer att vara väldigt långt… De där universiteten har en förmåga att ligga smack in the middle i stora städer.

  2. Om ni flyttar till ett utomeuropeiskt land: kan/får du då jobba där eller vad ska du göra? Maken får ibland utlandserbjudanden men vi har hittills tackat nej för det känns inte värt det för att jag skulle bli tvungen att säga upp mig och att få ett jobb igen sedan i min bransch är mycket svårt. De länder han kan få jobba i kan jag inte jobba i och påslaget på hans lön är numera så litet att det inte lönar sig. Upplevelsen skulle naturligtvis vara kul men antalet jobbtimmar han skulle ha skulle betyda att jag blev en hushållsarbetande hemmafru och det är inte ”my cup of tea”, jag som hatar att laga mat och handla. Det har hittills inte lockat honom heller att arbeta mer och han är ju s.a.s. redan i ett annat land. Det känns också som om vi borde ha gjort det hela tidigare, inte när Itay bara har ett år kvar i grundskolan och betygshetsen är helt vansinnig. Så vi lär bli sådana där tråkmånsar som stannar hemma! Men, nej, jag tror inte jag kommer att ångra det, vi reste mycket tidigare. Alla våra israeliska vänner (tre!) som gjort post doktorat utomlands har bott jättebra och i stort sett på campus. Lycka till!

    1. Tack! Ja, som medföljande får jag samma sorts visum som Y men jag måste ansöka om arbetstillståndet på plats så det kommer att vara ca 3 månader i början där jag inte kommer att kunna jobba. Tror iofs att det är väldigt bra eftersom barnen kommer att behöva en hel del support i början med omställningen. Det är iofs inte 100% säkert att jag kommer att få tillståndet men hittills har alla som vi känner som gjort postdoc fått det, Vad gäller boende så har alla ställen olika alternativ men det är ganska lång väntetid på de bästa så klart. Men, det ordnar sig alltid.

    1. Är det de där UFO:sarna?? 🙂 Jag tar gärna hjälp lite innan vi bestämt stad (om Y får flera erbjudanden dvs) för att kunna avgöra vart vi vill flytta.

  3. Åh vad roligt och spännande, det börjar ju närma sig flytt då, eller ja troligtvis 🙂 Om du har några frågor är det bara att höra av sig. Jag har bott i Boston och suburbian Philadelphia i nästan sex år så om det är något du undrar över kör på. Vet ju inget om postdoc och universitetsvärlden men desto mer om hyresmarknaden och om att vara medföljande maka – på några olika sorters visum. Ska bli så skoj att se var ni hamnar!

    1. Ja, det är väl iaf ett halvår kvar minst men när det väl är bestämt när/var/hur så lär det bli stressigt! Och ja, Boston finns med på listan så din kunskap kan nog komma väl till pass!

Kommentera

