Livsval

Igår kväll när barnen hade somnat satte vi oss vid matbordet, beväpnade med papper, penna och en öl i näven. Sedan gjorde vi listor. För och emot. Rankade städer och lab enligt olika kriterier. Och kom inte fram till någonting egentligen. Vi har i dagsläget tre olika ställen som vi jobbar med – New York, Boston och San Diego. Mitt hjärta säger San Diego, min hjärna säger Boston och New York är ju New York och jag kommer knappast gråta om vi flyttar dit heller. Yarden har Boston som nummer ett även om labben i NY och San Diego kanske är något bättre. Alla tre ställen är dyra, även om New York är lite dyrare än de andra (vi skulle troligtvis bo i Brooklyn/Queens). San Diego och Boston har bra skolor och så har även New York om man väljer att bo i rätt (=dyra) områden. San Diego har ett härligt klimat, mycket outdoorsy saker att göra. Boston och NY har kalla vintrar med snö, något som jag har saknat senaste åren. San Diego ligger långt bort från Sverige och Israel, Boston och New York är närmare och därmed billigare för besökare. På östkusten hamnar vi närmare Ys syskon men syrran kommer antagligen att flytta till Kalifornien efter nästa läsår. I New York har vi goda vänner, i Boston har vi bekanta och i San Diego känner vi väl egentligen inte någon.

Ja, sådär håller vi på. Y måste börja förhandla med professorerna på respektive lab för att se vad de kan erbjuda vad gäller lön och andra förmåner. Kanske faller något till lab bort. Men under tiden vill jag har er hjälp – ni som har bott på något av ställena, som känner någon som har bott där, som hört om någon som bott där… – kom med input! Boende, jobb, skolor. Andra saker som kan vara bra att veta när man överväger en flytt. Vi kommer att bo där ca 4-5 år så vi har ganksa långsiktigt tänkande. Och ni som inte har något att tillföra rent faktamässigt – jag vill ha era åsikter också! 🙂

17 thoughts on “Livsval

  1. Boston helt klart! Har bott där i ett år. Under det året tog jag tunnelbanan överallt – dumt, så dumt. När jag kom tillbaka som turist och inte behövde stressa till och från jobbet insåg jag att man kan gå rakt igenom hela stan genom olika parker, behövde bara gå över gatan ibland. Det är en oerhört fin stad med mycket kultur och mycket charm. Dessutom finns stranden nära och Maine och Vermont med sin fantastiska natur är bara några timmar bort. Det finns många fina förorter att välja bland som är lite billigare. Att det är en studentstad gör att det händer mycket. Dessutom har dom världens roligaste museum of science, akvarium etc. Dina ungar kommer älska det. Får jag komma och hälsa på:-)??

    1. Alltså, Boston är en favoritstad hos mig med och allt det du säger stämmer men så jämför jag med de andra ställena och blir inte ett dugg klokare. San Diego har stranden i stan, världens bästa zoo, Kaliforniens nationalparker och USAs bästa mexikanska mat (me like!). Och New York är förvisso stressigt och ständig puls (minus) men det är också ständig puls (plus), kulturutbud till max, upstate New York har jättefin natur… Alla tre ställen är ju miljonstäder med stora utbud av allt så vi lär ju inte sitta och rulla tummarna på något av ställena. Gaaah! Lyxproblem!

  2. Jag förstår ditt dilemma. Jag har varit i Boston, i New York och i Kalifornien (men inte just San Diego). Klimatmässigt skulle jag föredra San Diego men annars Boston. Jag älskade New York när jag var där men skulle nog inte vilja bo där med barn. Har en kompis (israeliska från början men uppvuxen i Boston) som bor i just Brooklyn och det verkar besvärligt med tunnelbanan och kostnaderna. Men hennes barn går på en judisk skola (Hanna Senash?)som verkar vara väldigt israelisk och den verkar vara bra med fantastisk personal. Jag har också en judisk vän i Boston och hennes barn går också på en judisk skola där som är bra. Ni får väl helt enkelt avvakta och se vad erbjudandet blir – när ni vet det kanske det inte är något val längre eller så blir valet lättare. Lycka till!

    1. Ja, New York har ju emot sig att det är lite bökigt att ha barn där. Å andra sidan har vi vänner som bor där med tre barn och de trivs utmärkt. VI har inga tankar på att sätta barnen i judiska skolor utan vanliga public schools, det är dags att få lite nya influenser nu anser jag. 🙂 Ja, det lutar lite åt det sistnämnda, att hoppas att valet blir lite lättare.

  3. Boston har vinter, vår, sommar, höst… räcker det för att övertyga dig:-)?
    Det är en väldigt ”europeisk” stad (byggnader etc) för att vara i USA och det finns verkligen allt och lite till!

    1. Det har New York också… 😛 Äh jag vet, Boston är ett kanonställe. Jag tror att min hangup just nu är att vi har så många vänner och bekanta som gjort postdoc i Boston att jag känner att jag vill göra något annorlunda. Den enda jag vet som gjort postdoc i San Diego är en svensk kille som jag dejtade två gånger på 90-talet. Och det kan jag leva med.

    1. Fast det har jag verkligen inte, alla tre är fortfarande lika öppna. Dessutom vet vi inte än vad maken får för erbjudanden, det enda vi vet säkert är att professorn i NY verkligen vill ha Y och är beredd att sockra hans lön en del om han väljer att komma dit, de andra två kör inte med lika öppna kort. Så till syvende och sist är mina åsikter bara en del i beslutet och jag har inte stängt dörren till något av dessa ställen.

      1. Vet du karin har du lãst saltistjejens blogg. Hon flyttade från NY Till san diego före jul. Av henne kan du säkert få tips om hur det är att bo med barn på båda ställenA.

  4. Jag håller med dig om det är bra om barnen får nya influenser! Skulle själv aldrig ha mina barn i Hillelskolan här i Stockholm – blandat är bäst. Men, det som kan vara bra med en judisk skola (ej religiös) är att det undervisas i hebreiska. Om ni så småningom ska tillbaks till Israel är det en fördel. Våra kompisar i Israel som gjort post doc utomlands har tre barn var. Efter några år utomlands var hebreiskan verkligt svår för dem och det blev besvärligt för de största i skolan i Israel. Tror du att ni kommer tillbaks så småningom?

    1. Det har du rätt i, har inte ens tänkt på hebreiskan – har alltid haft så fullt upp med att försöka få till svenskan. Men Eitan kommer ju t ex att lära sig läsa på engelska först. Tål att tänka på. Jag tror nog att vi kommer att komma tillbaka till Israel någon gång, iaf i perioder. Men just nu känner jag mig ganska klar med Israel. Får se hur det känns i slutet av postdoc perioden.

  5. Man kan lösa det med s.k. söndagsskolor också, eller kvällsundervisning. Enkelt i ett land som USA där det bor många hebreisktalande och judar!

  6. Vill mest säga att du gärna får skicka mig ett email.
    Jag har inte bott i Boston men varit på besök där ett par ggr samt har vänner där. Med barn. De trivs jättebra.
    NYC är FANTASTISKT och jag längtar ständigt tillbaka dit. Olika mycket varje dag men ”hemlängtan” finns där alltid. Och till alla som säger att det inte är bra att bo där med barn kan jag bara säga ”det är inte så!!! Att ha barn i NYC är fantastiskt på många vis. Visst är det komplext och kan vara hutlöst dyrt med tanke på att man ska bo i bra skoldistrikt, men detta gäller ju USA i stort. Och storstäder ÄR dyra. Samma i Boston faktiskt som också är en rätt dyr stad.
    Men utbudet av kultur och allt allt allt för barn är enormt i NYC. Plus att jag ÄLSKAR internationaliteten där. Och ja pulsen också. Visst finns det många nackdelar också men jag ångrar inte alls att jag hade barn i den staden.
    Här i San Diego är det så annorlunda. Det jag njuter mest av här är närheten till den helt otroliga naturen! Fantastiskt! Plus att klimatet är otroligt bra och gör vardagen enkel med barn. Snö kan man köra till om man vill det. Kalifornien är väldigt bra på så vis. Vi är nu sugna på att utforska mer av naturområdena i Kalifornien. Besöket i öknen härom veckan gav mesmak. Vill till Joshua Tree och Yosemite.
    Men du vi hörs mer på email!
    Kram!

  7. Lite sen kommentar men… Vi bodde ju ett år i San Diego (när min man gjorde en post doc där) och trivdes väldigt bra! Sen det är klart att för oss var det ju extra härligt att flytta från Stockholm och bo i södra Kalifornien ett år. Klimatet där är ju som svensk sommar året om – fast på vintern är det som dålig svensk sommar och på sommaren som den allra bästa svenska sommaren. Dock blir det ju inte hysteriskt varmt eftersom havet kyler lite. Men åker man inåt landet (lite räcker) blir det ju riktigt varmt, finns ju tex det öken, men även snö i bergen på vintern. Och det är ju faktiskt en bra grej att det finns en himla massa utflykter att göra, både långa och korta, storstäder och natur.

    I San Diego är ju strandliven en ganska stor grej – och inte bara bada och sola utan, surfa, promenera, grilla och hänga. Sen är de ju ganska avslappnade och samtidigt hälsomedvetna i Kalifornien.

    Lite virrig kommentar men San Diego tyckte vi var trevligt! Hör av dig om du vill fråga något…

    1. Hej Emma och tack för kommentaren! Lite till min sorg så har San Diego fallit bort i processen, mest pga av akademiska anledningar. Jag var väl den av oss som var mest sugen på San Diego – i stort sett beroende på just de saker som du beskriver. Jag tror att jag och Kalifornien hade varit en bra matchning. Men, Boston eller New York är ju inte heller illa…

Kommentera

