Födelsedagsmiddag på Uri Buri

Ok, det här inlägget är nog mest för min egen skulle men det kanske finns fler foodies som tycker att det är kul att se bilder på mat här. I annat fall, vänta på nästa inlägg…

Vi hade inte bara bokat hotell för födelsedagen utan ett paket som bestod av en hotellnatt, 45-minuters massage för två och avsmakningsmenyn på Uri Buri, en fiskrestaurang som är en institution i Akko. Ägaren till Uri Buri är också ägare till hotellet. Dessutom är han ägare till ett av de mest imponerande skägg som sitter på en icke-religiös man i Israel.

Tonfisk med panko och fänkål
Tonfisk med panko och fänkål

Innan middagen börjar frågar de om det är något man verkligen inte gillar eller är allergisk mot. Vi beställde en flaska vin och fick in lite bröd. Och sedan satte de igång att leverera. Det är alltså inte alla rätter som ni kan se här, de flesta är dock med.

Ceviche - nä, fotot gör den verkligen inte rättvisa
Ceviche – nä, fotot gör den verkligen inte rättvisa
Calamari- och räksoppa med basilika, ingefära och koriander
Calamari- och räksoppa med basilika, ingefära och koriander
Räkor med kronärtskockor
Räkor med kronärtskockor
Inte en droppe får gå till spillo
Inte en droppe får gå till spillo

Bakom Yarden sitter Israels förre USA-ambassadör med fru. De förföljde oss hela tiden – på takbaren på hotellet, Uri Buri, i rummet bredvid oss, till frukosten och på marknaden… De var iaf väldigt trevliga och när jag googlade honom så hittade jag spännande information om hans fru – hon har fått inte mindre än två Jefferson Airplane-sånger skrivna till sig. Det slår hennes makes alla möjliga fantastiska meriter med hästlängder.

Jack fish med madjara
Jack fish med madjara
Pilgrimsmusslor i en ingefärs- och gräddsås med sjögräs
Pilgrimsmusslor i en ingefärs- och gräddsås med sjögräs

Efter den här rätten frågade servitrisen oss om vi var mätta. Jag kunde vid det här laget knappt andas av all mat. Yarden frågade vad han skulle bli erbjuden om han inte var det så då kom nästa rätt in, havsrudan nedan. Till efterrätt beställde jag in en gudomlig crème brûlée med kardemummasmak. Och eftersom det var min födelsedag fick vi in en jordgubbssmulpaj också. En helt fantastisk måltid var det. Glad att jag fick ne chans att äta på Uri Buri medan vi fortfarande bor i Israel.

Havsruda (sea bream) med youghurt och picklad citronmousse
Havsruda (sea bream) med youghurt och picklad citronmousse
Jordgubbssmulpaj med vaniljkräm
Jordgubbssmulpaj med vaniljkräm
2 thoughts on “Födelsedagsmiddag på Uri Buri

  1. Är man inte foodie så blir man väl det efter att ha läst om den restaurangen. Jag skulle kunna sälja min själ tror jag för att få äta där! Fantastikst!

Kommentera

