Mailskräck

En gång i tiden hade jag telefonskräck. Hatade att ringa folk jag inte kände, myndigheter och liknande. Sedan flyttade jag till Israel och alla samtal som kunde göras på svenska och engelska blev plötsligt en lättnad att göra. Efter ett tag försvann även skräcken för samtal på hebreiska.

Idag insåg jag dock att jag har drabbats av en ny skräck – mailskräck. Mitt jobb just nu är i stort sett definierat som att allt jag gör är en het potatis. Jag kan skicka iväg en intetsägande veckorapport och plötsligt har jag upprörda mail från folk i USA på min chefs chefs nivå. Israelchefens chef skriver upprörda mail om något som är fel och det landar på mitt bord att försöka att få till en lösning. Jag är ansvarig för Support och underhåll för ett rätt stort projekt, inom mitt rätt stora företag. Det som är positivt är att det inte är jag som har gjort fel när det kommer till mig, men däremot måste jag jaga folk med blåslampa för att fixa felen. Och ibland tar folk det väldigt personligt. Så det är med skräck jag öppnar datorn numera för att se vem jag har upprört senast.

Nu tror jag iofs att jag blev plockad till mitt uppdrag för att jag är en rätt diplomatisk person (ok, jämfört med Israeler så är alla diplomatiska) och kommer bra överens med de flesta. Den person som är den som brukar bli mest upprörd och inte drar sig för att skälla ut folk efter noter råkar vara gift med min närmsta kompis på jobbet och det gör att jag klarar mig undan direkta attacker. Men det finns ju så många andra flanker som attackerna kan komma från så jag går inte fri för det. Får se om jag pallar ett halvår till.

4 thoughts on “Mailskräck

  1. Hu, vilken situation! Men skönt att det bara är ett halvår till. Kommer du få arbetstillstånd i USA eller vad tänker du göra där? Kan/vill du fortsätta att arbeta på det stora företaget?

    1. Jag kommer att kunna ansöka om arbetstillstånd efter 3 månader. Brukar inte vara några problem att få med J2-visum. I Boston kommer jag inte att kunna fortsätta att jobba för samma företag, det hade nog kunnat vara en möjlighet om vi hade valt New York.

  2. Sâdär var det pâ mitt gamla jobb. Jag hade ont i magen varje mândag. Pâ mitt nuvarande jobb sâ mâste vi vara lugna och analytiska och framförallt hâlla ihop i arbetslaget annars fungerar ingenting. Jag hoppas att du kan stâ ut i 6 mânader till och använda dina dâliga erfarenheter till att undvika sâdana jobb igen.

    1. Jag tror iofs att det kommer att lugna ned sig framöver. Det är ett ganska nytt projekt, och en helt ny process som jag ansvarar för så det är så många som har åsikter om hur det ska och inte ska skötas. Jag misstänker att om ett par månader så kommer det inte att vara så himmla intressant längre.

Kommentera

