Födelsedagspresent

40-årspresenten från min mamma och min bror var en helg tillsammans i Tel Aviv, bara vi tre. De kom flygande ned på torsdag, hämtade barn från dagis och skola och sedan gick vi allihop ut och åt middag. På fredagen tog vi tre tåget in till Tel Aviv och började njuta av lyxlivet. Först en brunch på en restaurang i Sarona-området. Därifrån promenerade vi sedan genom Tel Aviv, via boulevard Rothschild, till vårt hotell.

IMG_6155

IMG_6143

IMG_6146

IMG_6148

IMG_6154

IMG_6158

Efter en liten tupplur promenerade vi vidare ned till stranden. Varje gång jag är på stranden i Tel Aviv förundras jag över att inte varenda människa väljer att åka till Tel Aviv på semester. Och ja, jag vet att det inte ses som särskilt PK i Sverige men samma människor som tycker att det är förkastligt att åka till Israel verkar inte ha några större problem med Egypten, Thailand, Kina eller varför inte USA. Hur som, Tel Aviv är fantastiskt – stranden mitt i stan, massor av fantastisk mat, shopping, nattliv och möjlighet till dagsturer till Jerusalem och Döda havet. Dessutom väldigt liberalt och en klar majoritet röstade mot sittande regering. Men åter till stranden. Vattnet var underbart, vågorna gick höga, badvakternas högtalare sprakade ut upprörda instruktioner till de som inte höll sig inom flaggorna – allt medan solen långsamt sänkte sig ned i Medlehavet. Till och med min mamma njöt av badet, och hon är inget vattendjur direkt.

IMG_6171

IMG_6172

IMG_6179

IMG_6185

IMG_6221

IMG_6191

IMG_6194

Efter badet gick vi återigen till hotellet för att dricka lite champagne, byta om och fortsätta kvällen på restaurang Manta Ray. En överdådig skaldjursmiddag stod på menyn. Några timmar senare beslutade vi oss för att kvällen fortfarande var ung och stannade till på en bar för en öl. Nattlivet på boulevard Rothschild var i full gång när vi avvek och gick tillbaka till hotellet.

IMG_6200

IMG_6201

IMG_6208

IMG_6216

4 thoughts on “Födelsedagspresent

  1. Vilken underbar födelsedagspresent! Grattis. TA är en ljuvlig stad, en modern oas blad så mycket historia. Men jag berättar aldrig att jag ska dit t ex på jobbet, orkar inte kommentarerna eller svara på dumma frågor. Så många svenskar har varit på kibbutz på 70/80 talet. Att det vänder så är märkligt. Ännu mer märkligt är att samma människor vallfärdar till Thailand som du säger.
    Glad midsommar!
    Joanna

    1. Ja, Tel Aviv är verkligen ljuvlig! Det är ju jättetrist att det ska vara så att man inte berättar att man ska åka till Israel. Ja, ockupationen av västbanken är fel (enligt min åsikt) men det är inte så att gemene man här hatar palestinier eller att man ägnar sig åt folkmord som förströelse. 20% av befolkningen i Israel är ju araber. Jaja, å andra sidan får du ha denna pärla nästan för dig själv och behöver inte trängas med andra svenskar på stränderna!

  2. Hej Karin, det ser jättehärligt ut! Jag vill åka dit!
    Mina söner, som är 12 resp 16 år, och jag planerar faktiskt att åka till Israel en vecka i höst. Hotellet ni bodde på, vad hette det och är det något du kan rekommendera? Vi vill gärna bo vid stranden. En natt tänkte vi övernatta i Jerusalem också. Jag har alltid varit nyfiken på Israels kultur och historia så för mig är detta en riktig drömresa. Jag har följt din trevlig och rolig blogg till och från i många år och uppskattar glimtarna från israeliskt vardagsliv.

    Hälsningar från Eva

    1. Hej Eva, vad kul att ni planerar att komma hit. Jag tror inte att ni kommer att bli besvikna. Vi bodde på ett hotell som heter Townhouse TLV. Det är ganska dyrt i vanliga fall (jag bokade iofs dagen innan och då var priset hälften mot det normala) och jag vet inte om det är värt det. Läget är dock jättebra, precis vid Blvd Rothschild som är en av ”paradgatorna” i TLV men ca 15 mins promenad till stranden. Skulle jag vara er så skulle jag boka något lägenhetshotell vid stranden (typ The Sea apartments – kolla på Booking) och passa på att gå ut och äta israelisk frukost på morgnarna – en av de bästa sakerna man kan göra i Israel! Hör gärna av dig innan ni bokar om du vill veta vad jag tycker om läget etc. Mailadressen finns under ”About” fliken. Vill du ha andra tips så är det fritt fram att fråga!

Kommentera

