Lunginflammation

När man väl tagit sig förbi de inledande svårigheterna så är Israels sjukvård ett under av effektivitet. Igår fick jag ju en remiss för lungröntgen av min husläkare. Imorse när barnen var lämnade skjutsade maken mig till närmsta ”vårdcentral” med röntgenavdelning. Där fick jag vänta i ca 2 minuter, utan att ha beställt tid, innan jag fick komma in och röntgas. 5 minuter senare satt jag i taxin på väg hem (jag var helt slut efter att ha gått de 100 meterna från vårdcentralen till taxistationen). 1,5 timme senare var resultaten uppladdade på nätet. Min läkare hade lovat att ringa men eftersom hon inte skulle börja förrän vid två så bad maken en läkare i hans labb att kolla på svaret och han bekräftade att det var lunginflammation. På eftemiddagen ringde min husläkare och sa samma sak. Om 3-4 veckor ska jag på uppföljningsröntgen, remissen var redan klar och väntade på mig.

Bara vetskapen om att det faktiskt var lunginflammation gjorde mig så mycket tröttare än tidigare tror jag. Jag har legat i min säng i stort sett hela dagen. Eller, jag har snarare suttit, varje gång jag lägger mig ned kommer enorma hostattacker över mig och vid ett tillfälle fick jag till och med rusa till toaletten för att jag var på väg att kräkas av allt hostande. Jag har fortfarande runt 38.5 i feber utan värktabletter och febern kan hålla i sig ett par dagar till sa hon.

6 thoughts on “Lunginflammation

  1. Krya på dig! Låter inte roligt. Det är otroligt att sjukvården fungerar så bra när folk går dit för minsta lilla. Tycker det var bra att de kollade dig så noga och inte bara skrev ut antibiotika. Min svärmor och svåger har antibiotika hemma utifallatt…(läkaren skrev ut förebyggande till svärmor, mot urinvägsinfektion…) Om svågern känner sig lite hängig tar han tabletter några dagar. Snacka om att arbeta för att det ska bli multiresistenta bakterier!

  2. Jag vet, jag fattar inte varför alla människor går till doktorn hela tiden! Jag kan vara lite förkyld och svärmor frågar om jag har varit hos doktorn – vad ska doktorn göra vid en förkylning liksom?? Min läkare är rätt restriktiv med antibiotika faktiskt, hon skickar en gärna för att ta blodprov eller liknande för att säkerställa diagnos och om man verkligen behöver det. Den här gången gav hon mig på en gång eftersom hon ansåg att även den mildare diagnosen krävde antibiotika. Antar att det är en generationsfråga hos läkarna också, de som är liite yngre är nog mer medvetna om riskerna.

  3. Usch, inte kul vara sjuk med feber i hettan, se till att du blir riktigt bortskämd, krya på dig!

    1. Tack! Nä, man (ok, jag) svettas kopiöst. Och bortskämd blir jag på så sätt att maken tar hand om allt med barnen, jag behöver inte bry mig.

  4. Hur funkar det egentligen med sjukskrivning? Får du någon lön då? Och hur har du det med vård av sjukt barn? Jag vet att min svägerska säger att man har rätt till några dagar men där hon jobbar skiter chefen i det och tar bort semesterdagar om hon är hemma med sjuka barn (och tills för något år sedan hade hon bara 12 semesterdagar om året så de gick snabbt åt…). Hur många semesterdagar har du? Jag har lyxiga 35 och kommer att ta 30 på raken fr.o.m. måndag!!!

    1. Ja, jag får full lön upp till att jag varit sjukskriven mer än 10 dagar på ett år. Sedan tror jag att det blir typ 75% första dagen. Jag har totalt 17 dagar per år som kan användas antingen av mig eller för VAB. De läggs på hög och nollställs inte varje år så jag tror att jag har ca 35 sjukdagar för tillfället. Vad din svägerskas chef gör låter ju helt galet, jag tror till och med att sjukdagarna betalas av försäkringskassan men det är jag inte riktigt säker på. Minimum för semester enligt lagen är 10 eller 12 dagar, själv har jag 19 dagars semester + 1 ”valfri” dag som jag kan välja att ta ut på Purim, vid skolstart eller min födelsedag. Jag kan komma upp i maximum 23 dagar med mitt nuvarande kontrakt. Ha en trevlig semester!!

Kommentera

