Avslutningshysterin

Här i Israel slutar skolor och kommunala dagis den sista juni. Innan dess så är det så klart avslutningar. I mängder. Till varje avslutning finns det en lista på dörren till dagis/google doc/en-reply-all-mailkedja-för-alla-föräldrar-i-hela-jädra-klassen med vad man ska ta med. Om man är snabb på att svara kan man komma undan med att ta med några flaskor vatten eller ett par burkar hummus. Om man missar att det redan satts upp en lista på dagisdörren kan det vara så att det enda som är kvar är att baka en paj. Fail.

Paj var precis vad som fanns kvar på listan till Eitans dagisavslutning förra veckan så jag snodde ihop en feta- och tomatpaj som blev väldigt tjusig i mitt tycke. På morgonen visade jag den för Eitan som bröt ihop. Skrik och gråt över att jag skulle ta med en paj. Han ville ju inte ha en paj, han tycker inte om paj, han hade världens sämsta mamma helt enkelt. Försökte förklara för honom att han inte behövde äta av den och att det var det enda som var kvar på listan men det bet inte. Otacksamma unge!

IMG_6447

Nåja, på kvällen var utbrottet glömt och han var mäkta stolt över hans mammas paj och berättade för alla att det var jag som hade bakat den. En mamma berätta för mig att hon alltid skrev upp sig på att ta med engångsglas. Så hon skulle slippa fundera över vad hon hade skrivit upp sig på. Gäller dock att vara ute i tid. Mycket smart tycker hon som under de två senaste veckorna skrivit upp sig på paj, fruktfat, rån och majskolvar….

2 thoughts on “Avslutningshysterin

  1. Ställde du dig och bakade paj med lunginflammation? Det var starkt gjort. Och den ser ju hur proffsig ut som helst.
    Hoppas du mår bättre nu.

    1. Tack! Nädå, den gjorde jag förra veckan. Idag åt jag cornflakes och mjölk till lunch, det är ungefär där min nivå ligger just nu…

Kommentera

