Jordbävning

Jag sitter vid datorn och beställer pizza till middag. Plötsligt känner jag hur stolen börjar skaka lätt och vattnet i karaffen bredvid mig skvalpar hit och dit. Ställer mig upp och tänker att det kanske är stolen som håller på att braka ihop men det skakar fortfarande. Några sekunder och så var det över.

Jag ropar upphetsat till Y som står i köket ”Kände du? Kände du hur det skakade?”.
Han tittar fundersamt på mig och svarar ”Nääää…”.
”Det skakade. Flera sekunder. Vattnet rörde sig.” Han ser väldigt skeptisk ut och jag vet att han tänker att nu har det slagit runt hos henne. Och precis då plingar det till i telefonen och en nyhetsflash konfirmerar att det just var en jordbävning med eipcenter i Egypten, strax söder om Israel.

Så nu kan jag meddela att 5.2 på Richter-skalan 35 mil ifrån ens hem känns. Inte mycket, och inte så att det orsakar någon skada. Men det känns.

2 thoughts on “Jordbävning

  1. Döläskigt med jordbävnigar hur små dom än är tycker jag, det mest skrämmande är ljudet. Ungefär som åskan när man var barn alltså.

Kommentera

