Uppdrag minimalism

Jag bloggade ju om min utrensning som jag gjorde i November. Hur jag donerade, gav bort och sålde saker som vi inte använder eller behöver. Trots att jag rensade ut ganska mycket grejor finns fortfarande ett överflöd av saker i vårt hem som bara genom att finnas där stressar mig.  Jag är i grunden en rätt stökig person, ingen som har en naturlig läggning för att vara pedant. Däremot vill jag ju ha det fint omkring mig och jag vill inte tillbringa allt för mycket av min fritid till att städa och hålla ordning. Jag har en utopi om att var sak i mitt hem ska ha en plats – och helst att alla i familjen ska veta var den platsen är för deras saker.

På senaste tiden har jag läst rätt mycket om minimalism. Följt bloggar, lyssnat på TED talks, läst artiklar. Och det är i den riktningen jag vill gå. Jag är så lyckligt lottad att jag kan säga att jag har allt jag behöver, materiellt sett. Barnen har mer än tillräckligt – när deras farmor var i USA häromsisten och frågade vad Ella ville ha i present svarade hon ”inget, jag behöver ingenting”.  Eitan tycker att det är vansinningt tråkigt att plocka upp efter sig och när varken förklaringar, vädjan, skrik, eller mutor hjälpte så sa jag till att jag kommer att ta en leksak ifrån honom varje gång han inte hjälper till att plocka upp. Gissa vad, jag tror inte ens att han har märkt alla saker som jag plockat undan hittills.

Nu är det inte så att vi är exceptionella i vårt överflöd, jag tror att vi är ganska normala, kanske till och med lite i underkant. Varken jag eller Y är några stora shoppare. Däremot har vi ganska mycket förvaringsplatser i vår lägenhet som gör att det är lätt att samla på sig grejor. Eftersom vi dessutom har en flytt på agendan inom det närmsta halvåret där det inte bara är att packa ihop allt vi äger och har och stoppa in det i en flyttbil så har jag ju ett gott incitament att minimera våra ägodelar. Ofta när jag är hemma scannar jag av rummet jag befinner mig i och gör mentala listor över vad jag ska göra mig av med, vad som kan försvinna nu och vad som definitivt inte kommer att komma med oss till USA. Y går i ständig oro över vad jag kommer att rensa ut härnäst eftersom han gärna sparar saker ”ifall att..”. Men det är ganska få saker som faktiskt klarar testet ”tänker du betala för att flytta med dig den till USA?”.

Här tänker vi dock lite olika min man och jag. Medan jag vill göra mig av med saker redan nu så att vi ska slippa stressa med allt på slutet så tycker han istället att det senare alternativet är ultimat. Jag försöker att förklara om och om igen att alla grejor stressar mig, att jag inte vet vad vi har i alla våra skåp, hyllor och lådor. Men jag får ingen förståelse för det. Så jag rensar utan hans medgivande. För allas skull.

2 thoughts on “Uppdrag minimalism

  1. Rensa på och jättebra att du börjar i tid! Jag tyckte jag rensade som en galning första gången vi lämnade Warszawa men det blev likadant den här gången och ännu mer när vi kom hem. Och vad mycket kläder barnen har!! Tycker dock att manen och jag köper bra grejor till dem men att det som känns som överflöd är att man får i present.. Nu blir det snart mer rensning. I Barcelona bor man litet och behöver inte 15 vinterjackor och skor! Förhoppningvis mer lek ut = mindre behov av grejor inne 🙂

    1. Jag försöker rensa bland barnens urvuxna kläder så mycket som möjligt – lägger de genast i en särskild hög och låter min mamma ta med hem till min kusin om de fortfarande är i bra skick. Men de har fortfarande mycket kläder. Svärmor åkte till USA igår så där kommer det definitivt komma hem en del saker. Jag brukar försöka komma på saker som de faktiskt behöver och säga till så att det inte bara blir en massa extra grejor. Den här gången har jag sagt åt henne att inte köpa nya ryggsäckar till barnen inför skolstart – de har redan 2-3 ryggsäckar var!

Kommentera

