Roadtrip till norra Israel

Förra helgen kom maken på att vi skulle göra en roadtripDet är för varmt för vandringar och liknande utflykter nu men kortare stopp är ok. Jag kände mig skeptisk, sitta i en bil med två barn kan gå hur som helst men jag lät mig övertalas. Vi gav oss iväg strax före nio och matsäcken plockades fram lagom till första trafikljuset. Betalvägen norrut gör att det går snabbt att ta sig upp till Galiléen och vid 11-tiden stannade vi vid Nabi Yusha-fortet, ett gammalt brittiskt polisfort som på grund av sitt strategiska läge var centrum för ett antal strider mellan araber och judar 1948. Kanske inte ett utflyktsmål jag hade valt själv men idag var det makens tur att bestämma. Utsikten var det inget fel på dock.

Utsikt från Nabi Yusha över Hula-dalen
Utsikt från Nabi Yusha över Hula-dalen
Eitan lyssnade uppmärksamt på hela historien
Eitan lyssnade uppmärksamt på hela historien
Nabi Yusha-fortet
Nabi Yusha-fortet
Overkligt att hon läser snabbare än mig på hebreiska nu.
Overkligt att hon läser snabbare än mig på hebreiska nu.
Utsikt mot Övre Galliléen och Libanon
Utsikt mot Övre Galliléen och Libanon

Efter besöket hoppade vi in i bilen igen och började rulla längs med gränsen till Libanon. Det är så lugnt och nästan pastoralt, äppelodlingarna går ända fram till gränsstängslet och att Hizbollah är den starka parten på andra sidan stängslet känns långt bort. Även är var det maken som var mest intresserad, medan jag höll tyst. Vi stannade vid en utsiktspunkt med utsikt över Libanon och läste på om det andra Libanonkriget, det som startade några veckor efter att jag hade flyttat till Israel.

Bara att vända om och ta en annan väg. Igen. Men jag klagade inte..
Bara att vända om och ta en annan väg. Igen. Men jag klagade inte..
Gränsen mot Libanon. Vägen till höger är enbart för militären, och på andra sidan det stängslet är Libanon.
Gränsen mot Libanon. Vägen till höger är enbart för militären, och på andra sidan det stängslet är Libanon.
Utsiktspunkt vid Har Adir
Utsiktspunkt vid Har Adir
Utsikt mot Libanon.
Utsikt mot Libanon.

Skrev ett längre inlägg men hälften har trillat bort. Får fixa en andra del helt enkelt.

5 thoughts on “Roadtrip till norra Israel

Kommentera

