Första engelskalektionen för barnen

För ett par veckor sedan skickade jag ut ett mail till en mailinglista för engelskspråkiga i Rehovot och frågade om det fanns någon lärare som var villig att ge mina barn privatlektioner i engelska en gång i veckan. Jag blev fullständigt överröst med svar. Idag träffade vi den som jag tyckte verkade lämpligast för att se om det funkade med barnen.

Min tanke är väl egentligen inte att de ska kunna prata engelska när vi åker utan mer få vänja sig vid att någon pratar engelska med dem, att de får lära sig en del användbara ord men inte minst, att ha lektionerna som en slags mental förberedelse inför flytten.

Ella kommer att ha ett litet språkprov när hon ska skrivas in i skolan för att de ska kunna avgöra hur mycket hjälp hon behöver i engelska och hon har redan börjat oroa sig över det. Jag berättade det för läraren idag och sa att jag gärna ser att de jobbar på att prata, läsa och skriva kommer hon nog att fixa ändå ganska snabbt. Hon kommer att ha en 45-minuters lektion per vecka + att hon börjar lära sig engelska i skolan till hösten.

Eitan briljerade med sina kunskaper om färger (tack till iPad:en) men var nog mest intresserad av lärarens hund. Han kommer att ha en halvtimmes lektion i veckan och då kommer de mest att spela spel och sjunga sa hon, och så ska de lära hunden lite hebreiska. Låter som ett utmärkt upplägg tycker jag.

4 thoughts on “Första engelskalektionen för barnen

Kommentera

