Flyttförberedelser – inte mycket som händer för tillfället

Jag har ju inte skrivit mycket om förberedelserna inför vår USA-flytt, dels för att det inte händer så mycket för tillfället och dels för att maken inte vill att jag avslöjar för mycket än så länge. Från universitetet har de sagt att de slutför jobbet med de som är ”inkommande” inför höstterminen och först därefter kommer de att börja fixa alla papper som behövs för vår Visum-process. Men det finns i alla fall ett skrivet kontrakt som gäller från första januari 2016!

Boende är inte så stor anledning att leta efter ännu – för tillfället finns det bara annonser för lägenheter från 1:a September (när ALLA studenter börjar).

Jag har fått på mig ansvaret för boende och skolor, vilket ju är något som går väldigt mycket hand i hand. Jag har pratat med ”the Public School District” och vet vad som behövs från vår sida, hur lång tid det tar från registrering+intervju tills barnen kan börja och lite annat smått och gott. Vi vet vilken skola vi vill att barnen ska gå i och därmed vet vi också inom vilket område vi ska söka boende eftersom det avgör vilken skola de hamnar i. Eftersom vi har en hel del vänner och bekanta som har bott/bor i Boston-området så har vi fått mycket tips och råd. Ikväll ringde maken till en bekant som bor i området där vi vill bo för att se hur de trivs. Det visade sig att deras son gick just i den skola som vi vill att våra barn ska gå i och de var jättenöjda. Och enligt maken så betyder det faktum att denne bekant är nöjd med någonting att det troligtvis är superbra! Men, bra kommunala skolor innebär höga hyror så vi kommer inte att bli rika på den här flytten direkt. De första månaderna kommer jag inte heller att kunna jobba så då kommer vi att leva på en inkomst, och sparpengar misstänker jag. Men det är det värt.

Kommentera

